KORDIS JMK pro veřejnou dopravu [plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | Brno Business | red | 22. 12. 2003] [tisk] Název společnosti KORDIS JMK, spol. s r. o., je zkratkou, za níž se skrývá označení Koordinátor integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Společnost byla založena společně Jihomoravským krajem a Statutárním městem Brnem na jaře loňského roku s posláním zajistit v Jihomoravském kraji vznik integrovaného dopravního systému. Moderní dopravní systém podobný těm, které již několik let fungují např. v okolí Prahy, Ostravy, Zlína a dalších měst naší republiky, by měl obyvatelům Brna a řady okolních měst a obcí přinést hned několik výhod. Vznik IDS JMK a jeho rozloha
Pod pojmem integrovaný dopravní systém se rozumí takový způsob zajištění veřejné dopravy na určitém území, v němž jednotlivé druhy dopravy vzájemně spolupracují a vytvářejí tak přehledný a jednoduchý systém vzájemně provázaných linek s jednotným tarifem, přepravními podmínkami a pravidelnými intervaly mezi spoji. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, zkráceně IDS JMK, bude vznikat postupně po etapách. Cílem je jeho zavedení na celém území kraje. V současné době je ve stádiu schvalování realizační projekt 1. etapy IDS JMK. První etapa zahájí provoz 1. ledna 2004. K tomuto dni dojde ke změnám ve vedení regionálních autobusových linek. Všechny provozované linky získají jednotné dvou nebo třímístné provozní označení, vstoupí v platnost nové jízdní řády a dojde ke sjednocení cen jízdného a přepravních podmínek na všech linkách IDS JMK.
"Zakladatelé společnosti KORDIS JMK byli vedeni snahou zlepšit image veřejné dopravy v očích cestující veřejnosti. Současný stav se vyznačuje komplikacemi spojenými s narůstajícím počtem dopravců, zvyšující se nepřehledností a neekonomičností veřejné dopravy, která nemalým dílem zatěžuje rozpočty kraje i města Brna, vzhledem k nutnosti dotací. Navíc dosavadní systém znamenal také postupné snižování počtu cestujících," řekl nám k důvodům vzniku IDS JMK ředitel společnosti KORDIS JMK, Ing. Jaromír Holec. Otázkou je, zda je v silách veřejné dopravy uspět v konkurenci s automobily. Vzhledem k tomu, že stávající veřejná přeprava se neobejde bez státních dotací, je rozhodnutí její fungování systémově uspořádat pochopitelné a logické.
První etapa IDS JMK zahrne přibližně jednu pětinu území Jihomoravského kraje, na které žije na 50 % jeho obyvatel. Vedle Brna budou dalšími zaintegrovanými městy Adamov, Blansko, Kuřim, Modřice, Šlapanice nebo Tišnov. "Na jednotlivé linky IDS jsou prováděna výběrová řízení, takže všichni dopravci, kteří provádějí dopravu na území Jihomoravského kraje, mají informace o členění systému a mají možnost se do těchto výběrových řízení přihlásit," doplnil ing. Holec. Systém zahrne všechny druhy dopravy, které se na území IDS JMK nacházejí, tedy linky MHD, autobusovou dopravu i železnici.
Území IDS JMK bude rozděleno do několika tarifních zón. Na území města Brna budou zóny 100 a 101, které v zásadě odpovídají dnešnímu 1. a 2. pásmu Dopravního podniku. Cestující budou moci jednoduše zjistit výši jízdného podle toho, kolik tarifních zón při své cestě projedou. Linky provozované především na území Brna budou nést číslo menší než 100, linky označené číslem mezi 150 až 200 budou spojovat významné obce v regionu a linky s označením vyšším než 200 spojí obce s regionálními centry. Plán celého integrovaného území bude umístěn mj. také ve všech dopravních prostředcích. Jednotné jízdné
Již od začátku příštího roku budou moci cestující využít hlavní výhodu celého systému, kterou bude jízdenka umožňující cestovat na integrovaných úsecích a linkách všemi tramvajovými, trolejbusovými a do systému zahrnutými autobusovými linkami včetně osobních a spěšných vlaků ve všech zaintegrovaných úsecích tratí Českých drah. Systém zároveň zaručuje, že za jízdu přes stejný počet zón cestující zaplatí vždy stejnou, zaručenou cenu. Například pro mimobrněnské studenty nebo zaměstnance brněnských firem, kteří dojíždějí z území zahrnutého do první etapy IDS JMK, tak odpadne nutnost platit za cestu do Brna a k tomu ještě za jízdné po městě.
Ceník IDS JMK přinese celou škálu různých typů jízdného včetně předplatních jízdenek a dalších slev. V zásadě půjde o jízdenky jednorázové, předplatní přenosné, předplatní nepřenosné a univerzální. Některé z nich se budou dělit na přestupní a nepřestupní. Systém jízdních dokladů je vytvořen tak, aby si z něj mohl vybrat každý cestující. Cestující v Brně budou mít možnost kupovat jízdenky na stejných místech, kde nyní kupují jízdenky pro MHD. Mimo to se budou prodávat také na nádražích Českých drah. Výhodou měsíční nepřenosné jízdenky bude možnost cestovat na uvedeném území všemi spoji a bez omezení. To by se mělo vyplatit už při sedmnácti zpátečních jízdách, což znamená např. při každodenním dojíždění do zaměstnání úsporu celého jednoho týdne za měsíc a možnost cestovat i o víkendech a několikrát denně. V rámci Brna budou existovat přenosné předplatní jízdenky s platností 1, 3, 7, 14 a 30 dní. Plynulé cestování v rámci IDS JMK
Autoři jednotného jízdního řádu v IDS JMK se zaměřili na to, aby většina spojů odjížděla z hlavních dopravních uzlů ve snadno zapamatovatelných časech a pokud možno, tak v hodinových či dvouhodinových intervalech. Minutové časy odjezdů zůstávají po celý den stejné, mění se pouze hodiny. Vyšší efektivita a odstranění dublovaných přeprav různými dopravci by měla přinést úsporu vynaložených finančních prostředků, což se v jízdním řádu projevilo posílením spojů ve večerních hodinách a o víkendu. V Brně by se výhody IDS JMK měly projevit zejména v možnosti kombinovat dopravu vlakem s dopravou prostředky MHD. Výhodnější bude rovněž cestování do okolí města. Pro obyvatele jiných obcí v regionu přinese systém zvýšení počtu využitelných spojů a zlepšení jejich návaznosti.
Informování o jízdních řádech, jízdném, předplatních jízdenkách a také o všech dalších podrobnostech, které souvisí s IDS JMK bude poskytovat jednotná telefonní linka, jejíž číslo bude uvedeno na všech jízdních řádech a informačních materiálech IDS JMK. Úlohou společnosti KORDIS JMK po zavedení IDS JMK bude další zlepšování provozu tohoto dopravního systému a sledování dalších moderních trendů ve veřejné dopravě.