Zastupitelé obce Tisem se vyjadřují k dálnici D3 [plný text článku | kategorie: Dálnice – D3 | Benešovský deník 23. 12. 2003] [tisk] Stanovisko Obecního zastupitelstva obce Tisem k projednávanému Územnímu plánu vyššího územního celku Benešov ve vztahu k plánované výstavbě dálnice D3 Praha České Budějovice v tzv. stabilizované (Sázavské variantě). Svůj nesouhlas s výstavbou dálnice D3 v této trase vyjádřili občané obce Tisem již v Petici proti přípravám výstavby dálnice D3 ze dne 23. března 2000. Vzhledem k tomu, že od té doby nedošlo k žádným zásadním změnám v plánované trase D3, zůstává stanovisko Obecního zastupitelstva a občanů obce Tisem nezměněno a to je zásadní nesouhlas s výstavbou dálnice v plánované tzv. stabilizované trase podle stávajících podmínek. Námitky proti výstavbě dálnice D3:
Obec Tisem je položena v dolíku podél Tisemského potoka a je ze všech stran obklopena vyšším terénem. I dálnice by byla oproti obci položena výše a vzhledem k silně převládajícímu proudění větru směrem od západu, tedy od dálnice, bude téměř nepřetržitě pod vlivem emisí z provozu dálnice. Naopak v případě bezvětří hrozí reálné nebezpečí, že se obec dostane pod inverzní poklici. V případě havárie, deště, solení a chemické údržby dálnice budou splašky z dálnice stékat do údolí, tedy do obce, a tak zamořovat jak povrchové, tak spodní vody a studny v obci. Navíc v blízkosti dálnice je studna obecního vodovodu a vodovodní přivaděč by byl přímo pod tělesem dálnice. Vodovod je dílem našich občanů a jeho výstavba trvala vzhledem k tehdejší situaci téměř 37 let. Jsme rozhodnuti využít všech zákonných prostředků včetně žalob u soudů všech instancí, aby toto dílo, na kterém je obec existenčně závislá, nebylo zničeno. Vzhledem k rozsahu prací v tomto prostoru a pohybu těžké techniky by v případě stavby dálnice bylo toto nebezpečí více než reálné.
Pokud dojde k realizaci stavby v plánované (stabilizované) trase, která je od obce vzdálena cca 500 až 600 metrů, dojde zároveň k enormnímu nárůstu provozu na stávající komunikaci směr Benešov - Neveklov a dále k Vltavě a opačně. Tato komunikace prochází okrajem obce a obcí a některé domy jsou vzdáleny 20 až 30 metrů od tělesa silnice. To bude mít za následek zvýšení hladiny jak hluku, tak zvýšení znečištění ovzduší emisemi výfukových plynů, což ve svém důsledku přinese pronikavé zhoršení životního prostředí v obci a bude mít i důsledky pro bezpečí obyvatel, kteří přes tuto silnici musí přecházet na zastávky autobusů.
Obec Tisem je z jedné stran obklopena si 2 kilometry vzdálenou skládkou komunálního odpadu v sousední obci Přibyšice, z druhé strany je letiště Bystřice 2 kilometry vzdušnou čarou, kdy je prostředí v obci i televizní signál neustále rušen hlukem přelétávajících letadel a jsme i ohroženi případnou havárií letadla, jak se stalo v nedávné době u obce Mokrá Lhota, kde zahynuli oba piloti. Z třetí strany obce vede stávající komunikace Benešov - Neveklov a dálnice by obec uzavřela ze čtvrté strany, což by pro obec mělo zničující následky. Není pravdou, jak bylo uváděno v konceptu územního plánu, že tato trasa vede nejméně obydleným územím. Jen v našem blízkém okolí vede v těsné blízkosti obcí a osad Václavice, Černíkovice, Přibyšice, Tisem, Neštětice, Doloplazy, Zaječí, Dlouhá Lhota, Maršovice a dalších, a to v úseku pouhých asi deseti kilometrů.
Výstavbou dálnice D3 v této trase by došlo k nenávratnému zničení krajiny dosud poměrně málo zasažené civilizačními vlivy a sloužící k životu, rekreaci a poznání, k porušení některých biokoridorů, nesmyslnému zničení orné půdy a lesů, k znečištění dosud čistého ovzduší a vod v této oblasti. Došlo by rovněž ke zničení hnízdišť zvěře a zejména vodního ptactva. V prostoru rybníka Michovec, kde má být údajně podle plánů stavební dvůr, by byl zničen nejen tento rybník, ale i stovky hnízd divokých kachen, volavek, čápů a dalších a mokřadu, kam každým rokem táhnou tisíce žab. Z hlediska posouzení vlivu na životní prostředí je koncept návrhu tohoto územního plánu s přihlédnutím ke stabilizované trase D3 podle našeho názoru ten nejhorší, jaký vůbec může být.
Výstavba dálnice v této trase Posázavím a dále přes náš region na Voračice a Mezno je nejen nesmyslným a pravděpodobně i nejdražším a nejdelším projektem, ale je i neodpustitelným hazardem s krajinou a životním prostředím. Jako nejlepší, nejkratší, nejlevnější a z hlediska životního prostředí nejšetrnější považujeme variantu ateliéru Promika, tj. rozšíření stávající komunikace I/3 z Mirošovic na hranice Středočeského kraje na rychlostní komunikaci spolu s vybudováním železničního koridoru Praha - České Budějovice.
Závěr: Krajina mezi Vltavou a Sázavou byla ve své novodobé historii již několikráte na pokraji zničení. V letech 1942 1943 to bylo vystěhováním obyvatel z tohoto území a zřízením cvičiště vojsk SS v tomto prostoru. Byly zde zničeny stovky domů, vyhnány tisíce obyvatel a krajina přeorána výbuchy dělostřeleckých granátů. Po válce došlo k obnovování krajiny, a sotva se tato částečně vzpamatovala, přišel další zásah spojený s kolektivizací zemědělství. Došlo k rozorávání mezí, scelování políček do obrovských lánů, meliorace zničily přírodou vytvořené mokřady a hnízdiště zvěře a ptactva. I z této rány se příroda vzpamatovala, i když pomalu, a dosud se ještě vzpamatovává. Má být stavba dálnice D3 tou poslední ranou, po které se již nevzpamatuje? Kdo si to vezme na svědomí?
Za Obecní zastupitelstvo Tisem Hruška a Čermoch