Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jezy na Labi by prý výrazně zvýšily výkon české vodní dopravy
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – ČR | Ústecký deník | fia | 27. 12. 2003] [tisk]
Dva jezy na dolním toku Labe, o jejichž stavbu se řadu let vedou spory, určují výkon celé vodní dopravy v Česku, uvedlo ministerstvo dopravy (MD). Pokud jezy v Krásném Březně v Ústí a Prostředním Žlebu na Děčínsku nebudou stát, nelze podle ministerstva očekávat růst české vodní dopravy. Ministerstvo životního prostředí nedávno výstavbu jezů nepovolilo, proti jsou i ekologové. "V případě, že se stavbu jezů podaří prosadit, výrazně vzroste objem zboží přepravovaného po vodě," řekla mluvčí MD ČR Ludmila Roubcová. V posledních letech se po vodě v tuzemsku přepraví kolem jednoho až 1,6 milionu tun zboží. V případě výstavby jezů by objem nákladní vodní dopravy mohl vzrůst na dva miliony tun v roce 2005 a postupně na 2,8 milionu tun v roce 2010 a až na 3,1 milionu tun v roce 2015, odhaduje ministerstvo. To, že se ministerstvu dopravy nepodařilo pro výstavbu jezů získat výjimku ze zákona o ochraně přírody, označil již dříve ministr dopravy Milan Šimonovský za jeden ze tří letošních největších neúspěchů svého rezortu. Koncem roku však sněmovna přijala poslaneckou novelu, která má tyto dvě prioritní stavby upřednostnit před vysokým stupněm ochrany přírody na řece. Musí ji však ještě projednat senát a posoudit prezident. Výstavba má stát kolem šesti miliard korun.
Plavbě lodí na Labi brání nízký stav vody v asi 40kilometrovém úseku na dolním toku. Splavnost je zde plně závislá na počasí. Plavba s maximálním ponorem 140 cm zde není ekonomická. Letos stav vody na dolním Labi omezil plavbu na tento nízký ponor již koncem května. Ministerstvo životního prostředí na druhou stranu povolilo stavbu plavebního stupně Přelouč. Labská vodní cesta se tak prodlouží až do Pardubic. Stavba, která prodloužila splavný úsek Labe z Chvaletic do Přelouče, tedy o 10,3 kilometru, skončila začátkem letošního roku. Vyšší poptávka po vodní dopravě po vstupu ČR do EU může být podle ministerstva v příštím roce eliminována odchodem nejschopnějších rejdařů na vodní cesty mimo ČR. Vstup ČR do Evropské unie nepřinese ve vodní dopravě žádné skokové změny cen, tvrdí ministerstvo.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu