Zvítězila betonová lobby [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Jiří Malík | 30. 12. 2003] [tisk] Přírodu poškodí každá trasa R35. Rozhodnutí o severní trase dálnice R35 je dalším smutným vítězstvím politické tuposti. Prokazuje, jak říká Ludvík Vaculík, že mnozí politici mají ten beton snad i místo mozku. Báchorkám, že dálnice přinese regionu automaticky blahobyt, dnes již nikdo nevěří. Dálnice znamená v prvé řadě poškození životního prostředí a solidní politik by měl podpořit nejšetrnější řešení. Smečka rozhodující o R35 se však o tuny betonu takřka porvala. I když ve prospěch jižní trasy padaly i argumenty ekologické, ani jejím zastáncům neleželo na srdci životní prostředí v ústeckém údolí. Šlo o souboj dvou nátlakových skupin o lukrativní právo přerozdělovat veřejné finance v oblasti svých zájmů. Naskýtá se podezření, zda rozhodnutí není dokonce chladným kalkulem ve stylu opoziční smlouvy. Ani na jihu totiž nakonec nepřijdou zkrátka. Rekonstrukce existující jižní trasy již probíhá a probíhat bude, jen pomalejším plíživým způsobem. Regionem nakonec povedou dvě silnice vedle sebe a ekologicky bude poškozen sever i jih. Veřejné finance, tolik potřebné například pro zdravotnictví, vesele protečou míchačkami stavebních firem. Josef Mařas, autor je z Pardubic Severní varianta páchne betonem
V minulých dnech jsem se stejně jako mnozí další podivil nad většinovým rozhodnutím krajských zastupitelů podpořit v územním plánu severní variantu rychlostní silnice R35, která by měla protínat náš kraj. Argumenty zastánců vybrané trasy o tom, že tuto variantu podporuje i ministerstvo dopravy a že chtějí přinést ekonomický rozvoj Ústeckoorlicku, zní možná na první poslech upřímně, realita je však poněkud odlišná. Někteří lidé na ministerstvu dopravy tuto variantu opravdu preferují, ale dle odborníků z Fakulty dopravní i Fakulty architektury ČVUT v Praze je z územního, dopravního a ekologického hlediska, nejvýhodnější jižní koridor. Rovněž ministerstvo životního prostředí, ekologické organizace i Strana zelených podporují jižní variantu, která je nejen kratší a levnější, ale má také méně negativní dopad na životní prostředí. Silnice by se však měly budovat pro občany. O to více zaráží fakt, že krajští zastupitelé při svém rozhodování nebrali na zřetel ani mínění měst a obcí, jichž by se R35 mohla dotýkat. Drtivá většina z nich podporuje jižní variantu a ke zvolené severní se sešlo nejvíce záporných stanovisek.
I báchorky některých zastupitelů o tom, že silnice R35 přinese automaticky ekonomický vzestup regionu, jsou spíše snahou zalíbit se potencionálním voličům, než prokázanou skutečností. Naopak, zkušenosti i odborné studie ze zemí EU (kde je automobilismus rozvinutější) prokázaly, že dálnice slouží povětšinou jako tranzitní trasy a místní ekonomiku i životní prostředí spíše zhoršují. Výjimkou je pouze úzký proužek území podél těchto silnic, na němž dochází k ekonomickému ruchu (benzinky, motoresty). Logicky mě tedy napadá, že jediný, kdo se z prozatím vybrané trasy může radovat, je investor stavby, jimž je Ředitelství silnic a dálnic. Radost ze severní varianty prožívá zřejmě i betonářská lobby, pro níž je tato, oproti jižní variantě o 20 km delší trasa s řadou stavitelsky náročných prvků v kopcovitém terénu, jistě perspektivní a výhodnou nabídkou. Krajské zastupitelstvo tak svou většinou učinilo politické rozhodnutí, kdy upřednostnilo zájem mocného investora před zájem svých voličů i čistšího životního prostředí. Takovýchto rozhodnutí bohužel v naší demokracii přibývá a snad jedinou obranou, je naše větší občanská aktivita i vyšší účast v blížících se krajských volbách. autor je členem Rady krajské organizace Strany zelených v Pardubickém kraji