Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Obnova trati závisí na Rakousku
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR | Vysočina - noviny Jihlavska | Iveta Stejskalová | 3. 11. 2003] [tisk]
Více než půl milionu korun investoval kraj Vysočina do studie, která nastiňuje zprovoznění železniční trati mezi Kostelcem u Jihlavy, Slavonicemi a rakouskou obcí Fratres. Její vypracování stálo 680 tisíc korun, přičemž 113 tisíc uhradil Jihočeský kraj a zbývající většinovou část Vysočina, přes jejíž území podstatný úsek trati vede. "Máme na obnově trati velký zájem. Železnice by totiž převzala část dopravy z přetíženého severojižního tahu. Ulehčila by tak zejména komunikaci mezi Jihlavou a Telčí, kterou nyní kraj opravuje nákladem 190 milionů korun," uvedl náměstek hejtmana Petr Pospíchal. Obnovení drážního spojení si vyžádá 300 milionů korun. Česká strana by se měla podílet dvaceti miliony a valná většina nákladů tudíž leží na bedrech Rakouska, které má zaplatit chybějící koleje v hraničním úseku. Železnice je mimo provoz od roku 1945. Snahy o její zprovoznění trvají už deset let. Zatímco česká strana má svůj podíl k dispozici, rakouská spoléhá na evropskou podporu. "Společně v prosinci předložíme projekt a zažádáme o dotace ze strukturálních fondů Evropské unie," doplnil Pospíchal. S realizací rozsáhlé opravy se počítá v letech 2005 a 2006.
O obnově trati mezi Slavonicemi a Fratres se hovoří od počátku 90. let. Dokonce v tomto smyslu dosáhly české a rakouské orgány v roce 1995 předběžné dohody. Od té doby se ovšem celá věc výrazněji nepohnula dopředu. Vše zůstává maximálně na úrovni studií a přání. Důvodem je především nedostatek financí na rakouské straně. Rakouské železnice mají podle posledního úsporného plánu propustit do roku 2010 12 tisíc zaměstnanců a to se patrně neobejde bez dalšího rušení tratí. Rakouské železnice v příhraničí například zrušily v roce 2001 39kilometrovou lokálku do Drosendorfu a nahradily provoz na ní autobusy. Právě do rozvoje autobusové dopravy investují nyní Rakouské spolkové dráhy přes 80 milionů eur. S ohledem na podobné úspory je velmi málo pravděpodobné, že by samotné železnice nějakou trať obnovovaly. Vždyť do Fratres osobní vlaky nejezdí už od 70. let. Jedinou nadějí na obnovu kolejí v úseku dlouhém 8,2 kilometru, který zanikl kolem roku 1948, jsou evropské fondy. Jiný podobný plán na obnovu železnice mezi Hevlínem a Laa a.d.Thaya, který byl v minulosti také široce diskutován a je výrazně levnější než spojení Slavonic s Fratres, se dnes už dostal na slepou kolej. Stačilo by přitom postavit jen necelé dva kilometry trati a jeden most. Místo toho se však lokálka z moravské strany ocitla mezi těmi, na nich České dráhy omezily provoz. Dnes vypadají trať i budovy nádraží tak, že dožívají.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu