Tanečky okolo mýtného [plný text článku | kategorie: Dálnice – svět | Doprava a silnice | Petr Barták | 3. 11. 2003] [tisk] Platit za užívání dálnic mýtem se ukazuje stále obtížnější. Zpoplatnění dálnic v Německu formou elektronického mýtného provázejí potíže. Původně zvažovaný termín zavedení, 31. srpen letošního roku, se ukázal jako nereálný a ostrý start byl odložen o dva měsíce. Ani ne měsíc před novým termínem však začaly v médiích prosakovat neoficiální zprávy, že ani počátek listopadu není tím správným obdobím, a že poprvé se začne vybírat elektronické mýtné až po Vánočních svátcích. Dokonce se vyskytly i hlasy, že ani konec roku není termínem konečným. Jak to tedy je?
Německo Nový systém vybírání mýtného u těžkých nákladních automobilů nad 12 tun na německých dálnicích se s největší pravděpodobností opravdu nespustí dříve než po Vánocích. Měl se v tomto smyslu nechat slyšet německý ministr dopravy Stolpe, který podle deníkových zpráv po jednání s provozovateli systému dospěl k názoru, že přetrvávající technické problémy si vyžádají další odklad. Měly být diagnostikovány chyby, které jsou příčinou vzniku problémů, a začít práce na jejich urychleném odstranění. Německý ministr se údajně nechal slyšet, že nový termín spuštění systému zatím stanoven nebyl. To koresponduje s informacemi z ministerstva dopravy. Ministr Šimonovský uvedl, že po schůzce se svým německým kolegou na konci první říjnové dekády nedostal žádnou informaci o tom, že systém nebude v provozu po 1. listopadu. Situace se však může samozřejmě změnit. A tak je třeba počítat i s tím, že nastane druhý odklad startu systému elektronického mýtného, který by měl být již ošetřen natolik, aby nedocházelo k technickým potížím. Stále častěji se vyskytuje termín před koncem kalendářního roku, ale oficiálně nebylo české straně nic sděleno. Nezbývá než čekat, jak se situace vyvine. Jen pro osvěžení paměti - v Německu se zpoplatnění bude týkat 13 tisíc kilometrů dálnic a cena za jeden kilometr by se měla pohybovat v závislosti na počtu náprav a emisní třídě vozidla podle dostupných návrhů od 9 do 13 eurocentů.
Rakousko Zatím bez náznaků nervozity potvrzují zprovoznění elektronického mýtného k 1. lednu příštího roku u našich jižních sousedů. Rakouský ministr dopravy Gorbach v prvních říjnových dnech informoval svého českého rezortního kolegu Šimonovského o tom, že z rakouské strany termín zavedení elektronického mýtného stále platí. V Rakousku ovšem nebudou zpoplatněny pouze těžké nákladní automobily, ale také veškerá vozidla nad 3,5 tuny včetně autobusů. Zpoplatněno má být od ledna celkem dva tisíce kilometrů dálnic a výše poplatku se odvíjí od počtu náprav. Rozpětí sazby se v zatím nepotvrzených návrzích pohybuje od 13 až po 23,7 eurocentu za kilometr.