Rychlodráha není dobrým řešením [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Vliv dopravy ve městech – ČR | MF Dnes | Miroslav Dvořák | 3. 11. 2003] [tisk] Názor: Miroslav Dvořák, muž, který bojuje proti rychlodráze. První projekt rychlodráhy, podle kterého mělo být spojeno letiště v Ruzyni s Masarykovým nádražím, vyvolal v dubnu roku 2000 vlnu odporu občanů především ze šesté městské části, kterých by se případná výstavba týkala nejvíce. I proto vzniklo Občanské sdružení "Chceme metro, ne rychlodráhu". Rychlodráha měla vést po trase současné Buštěhradské dráhy, která je přitom velmi klikatá a navíc jednokolejná. Provoz by se musel rozšířit na dvě koleje, vykáceno by muselo být mnoho stromů a domy v okolí by ohrožovaly vibrace. Lidé by navíc byli vystaveni enormnímu hluku. Spojení s letištěm však většina obyvatel viděla spíše v prodloužení trasy metra A ze stanice Dejvická západním směrem. Pod petice a ankety na toto téma se ve prospěch metra podepsalo přes patnáct tisíc lidí. Nejen podle mne a členů našeho občanského sdružení je metro mnohem ekologičtější, či spíše životní prostředí nenarušuje tolik jako rychlodráha. Ministerstvo životního prostředí na základě hodnocení vlivu stavby na životní prostředí EIA vrátilo předloženou dokumentaci navrhovateli s tím, že je třeba doplnit další variantu řešení, kdy by rychlodráha měla vést v konfliktních místech pod povrchem. A to už je analogie metra. V tu chvíli by rychlodráha jistě už vedla přímo.
Starostou Prahy 6 byl v době první verze projektu Pavel Bém. Zdejší zastupitelé prosazovali prodloužení metra, pan Bém sám s tímto postojem vystoupil na magistrátu. Jeho návrh, aby dostavba metra byla zanesena do územního plánu, byl však odmítnut. Územní plán přitom v tu dobu již existenci rychlodráhy zahrnoval. Nyní je Pavel Bém pražským primátorem a nejen já, ale i další členové občanských sdružení doufají, že svůj postoj k prodloužení metra nezměnil a dál jej považuje za lepší řešení dopravní situace mezi letištěm a centrem města, než je rychlodráha. V primátorovi vidíme dokonce jakousi záruku toho, že by prodloužení metra mohlo být realizováno. Stejně tak považujeme za příznivé snahy hlavního města o propagaci cestování městskou hromadnou dopravou a poukazování na její rychlost a ekologičnost. Podle nás však další pojetí rychlodráhy jako spojení Prahy s Kladnem se zastávkou na ruzyňském letišti také není ideální. Metro by totiž mohlo na okraji hlavního města z podzemí vyjíždět na povrch a pokračovat do Kladna. Stejně tak by se mohlo využívat rychlíkových koridorů, které již existují.
My jako sdružení bychom v tuto chvíli uvítali zahrnutí metra do územního plánu a začátek projekčních prací na jeho prodloužení západním směrem. Znamenalo by to, že úřady začínají lidem naslouchat. Autor je předseda Občanského sdružení "Chceme metro, ne rychlodráhu". Pavel Bém je pražským primátorem a nejen já, ale i další členové sdružení doufají, že postoj k prodloužení metra nezměnil a dál jej považuje za dobré řešení dopravy mezi letištěm a centrem města.