Propustky pro losy [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Dálnice – D3, Dálnice – D11, Dálnice – D8, Dálnice – D47 | Týden 3. 11. 2003] [tisk] Dálnice jsou oproti normálním vozovkám mnohem rychlejší, prokazatelně bezpečnější, v některých parametrech ekologičtější, nadšenci jim přisuzují dokonce svébytnou krásu. Ale jsou také velmi nákladné, často tvrdě prosazované a vždy mimořádně pustošivé pro nejbližší okolí. Stručně řečeno: Každý se po nich rád sveze, za svými humny je nikdo nechce. Následkem těchto protikladů nabírá výstavba českých supersilnic stále výraznější zpoždění. Nejslavnějším střetem mezi státní správou a ekologickými iniciativami se staly tahanice o obchvat kolem Plzně (D5, Praha-Rozvadov-Bavorsko). Aktivisté nakoupili úzké pruhy půdy a chtěli si tím vynutit revizi rozhodnutí vést obchvat finančně náročnější trasou, kolem níž skoupila pozemky skupina místních podnikatelů. Vloni se vzdali, i pod tlakem veřejnosti, upozorňující na množství nehod a smogu. Stavba schválená v roce 1995 se dočká otevření v roce 2005.
Série odvolání blokuje stavbu v Chráněné krajinné oblasti České Středohoří (D8, Praha-Ústí nad Labem-Sasko). Plánované zprovoznění v roce 2006 se může posunout o řadu let, neboť ekologové napadli rozhodnutí udělit dálnici výjimku ze zákona (potřebují ji všechny liniové stavby vedené přes rezervaci, žadatel musí navrhnout varianty), navíc požadují tříkilometrový tunel pod kopcem Lovoš. Ombudsman Otakar Motejl našel řadu procesních chyb, jež dávají zeleným zapravdu.
Obstrukce ochranářů v kombinaci s úřednickou arogancí a fušeřinou způsobují odklady ve stavbě dálnice na východ (D11 ,Praha-Hradec Králové-Polsko). Územní řízení po mnohaletých sporech musí začít od začátku. Ochranáři si vymiňují viadukt přes rezervaci Libický luh, dálničáři trvají na jejím vybagrování. Chlumec nad Cidlinou úpí pod náporem aut, která chrlí dálnice provizorně ukončená v Poděbradech. Cesta na Hradec Králové zůstane utrpením nejméně do roku 2006.
Z plánovaných osmdesáti kilometrů okruhu kolem Prahy je zatím v provozu necelých dvacet, nejzarytějším odpůrcem obchvatu na svém území je radnice v periferním, šestitisícovém Suchdole. Splnění zdejšího požadavku na posunutí magistrály dál na sever by však pražské řidiče odradilo od jejího používání a dál by se cpali ulicemi metropole. Primátor Pavel Bém (ODS) proto nechal vypravit na loňské jednání do Suchdola protestní autobusy s rozlícenými Pražany.
Odklad v zahájení stavby dálnice do Slezska (D47, Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko) si může připsat na vrub předchozí vláda. Její snaha přilákat na budování dálniční sítě peníze soukromých investorů byla systémově chvályhodná, politikům však při tom musí být vidět do karet. Podezřele zpackanou smlouvu mezi společností Housing and Construction a kabinetem Miloše Zemana musela Špidlova vláda vypovědět. Očekávané dokončení: rok 2008. V povědomí veřejnosti se stavba dálnic zdržuje kvůli hrstce kverulujících ekologů, kteří nemají nic lepšího na práci. "Nelze tolerovat, aby se někdo odvolával kvůli nedostatečným rozměrům propustku pod dálnicí, do kterého se prý nevejdou losi s rozměrným parožím," shrnul obecný dojem z mnohaletých průtahů ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Stručná rekapitulace mu dává zapravdu jen částečně. Viníků je víc.