Tunel na Jesenicku budí zájem velkých firem [plný text článku | kategorie: Silnice – ČR, Vliv na životní prostředí – ČR | Technický týdeník | Ctibor Cejpa | 4. 11. 2003] [tisk] Stavba 6kilometrového tunelu pod Červenohorským sedlem na Jesenicku, která by měla být největší svého druhu v republice, budí zájem velkých stavebních firem. O zakázku by se chtěla ucházet například největší stavební firma trhu Skanska, stejně jako Metrostav nebo Subterra, které se na stavbu tunelů specializují. Komunikaci pod sedlem již 5 let prosazují Lesostavby Šumperk. Ambiciózní projekt, jenž by měl spojit od okolí odříznuté Jesenicko s vnitrozemím, nyní schválilo Ministerstvo životního prostředí. Náklady odhadují Lesostavby na 3 až 4 mld. korun a návratnost investice podle výše mýtného až na 25 let. Jeden kilometr tunelu s příslušenstvím je možné podle Ředitelství silnic a dálnic ČR pořídit za něco málo přes 2 mld. korun. Oslovené stavební firmy se k ceně uváděné společností Lesostavby nechtěly vyjadřovat. Podle nich záleží na konkrétní projektové dokumentaci a geologických podmínkách. Například pražský tunel Mrázovka, kde je generálním dodavatelem Metrostav, je dlouhý celkem 2 km a stojí téměř 6 mld. korun. Dost finančních prostředků připadá i na bezpečnostní zařízení v tunelech. Technologická zařízení komunikace dnes dělají více než třetinu ceny. Společnost Lesostavby teď čekají složitá jednání s krajem. Cílem je získat pro tunel statut veřejně prospěšné stavby. Pouze u takové zákon připouští vyvlastnění potřebných pozemků. V opačném případě by mohli odpůrci tunelu záměr snadno zablokovat. Proti se v minulých letech stavěly obce Loučná nad Desnou, Bělá pod Pradědem a proti jsou také ochránci přírody. Jejich hlavním argumentem jsou obavy ze zvýšení tranzitní nákladní dopravy.