Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Kdy se kraj dočká své dálnice?
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D3, Děti Země | MF Dnes | Antonín Pelíšek | 4. 11. 2003] [tisk]
Jihočeský úsek mezi Táborem a Českými Budějovicemi má být hotov do pěti let. Do roku 2010 má být hotova sto jednasedmdesát kilometru dlouhá dálnice spojující Prahu, Tábor, České Budějovice a hranici s Rakouskem. Alespoň to slíbil letos premiér Vladimír Špidla. Projekt se tvoří zatím převážně na papíře. O některé úseky bojují úředníci se sdruženími obyvatel a ekology, skutečně se pouze staví prvních šestačtyřicet kilometrů na Táborsku. V průzkumu MF DNES se pro dálnici vyslovily tři čtvrtiny Jihočechů. Proti jsou ekologická sdružení i majitelé domů, zahrad a polí v úsecích, které dálnice přetne. "Už abychom dálnici měli," tvrdí například řidič z povolání Vlastimil Boček, který vozí kamionem mléčné výrobky z Madety. "Otřesná je silnice na Kaplici. Potom táborský obchvat," líčí řidič. Hlasy pro dálnici posílila i březnová tragická nehoda autobusu u Nažidel. "Dálnice a rychlostní silnice by se měly stavět i proti vůli ekologických fundamentalistů. Ušetřilo by se mnoho životů," tvrdí Jaroslav Kovář ze Strakonic. "Obracíme se na zastupitele: Bojujte za zájmy svých voličů - řidičů," vyzývají veřejnost manželé Hana a Milan Navarovi z Kaplice. Zastánci dálnice mají jednoduchý argument: Dálnice zkvalitní dopravu, udělá ji bezpečnější a zrychlí spojení. Česko by se mělo stát křižovatkou Evropy a turistickou zemí.
Obyvatelé jihočeských obcí většinou nemají připomínky
Veřejné projednávání vlivu stavby na životní prostředí už mají za sebou obce na trase Bošilec - Úsilné. Obešlo se bez větších připomínek, jen někteří mají obavy z výkupních cen za pozemky, které letos klesly ze 40 na 21 korun za metr čtvereční. Obce se naopak těší na peníze, které dostanou za zemědělskou půdu. "Jsem proti dálnici, ale co nadělám? Stejně ji postaví," řekla Jaromíra Mašková z Bošilce. Za obyvatele proto nejvíc mluví ekologové. V jižních Čechách sdružení Calla, Jihočeské matky, Hnutí Duha, Děti Země. Mezi menšinu, která dálnici nefandí, patří Miroslav Raboch z Vyššího Brodu: "Stávající silnice nejsou samy o sobě nebezpečné. Za nehody mohou řidiči. Měli bychom si vážit krásné jihočeské krajiny," připomněl výtvarník Raboch. Před ohrožením klidu varuje i znalec přes dopravní stavby Tomáš Otepka. "Intenzita dopravy roste proto, že se jejím uživatelům nabízí stále výkonnější dálnice a silnice. A jejich výstavbou narůstá doprava. Argument, že potřebujeme nové silnice, protože stávající nestačí, potom postrádá smysl," uvedl Tomáš Otepka. Petici proti stávající variantě trasy dálnice ale přitom podepsaly přes tři tisíce lidí.
Historie velkorysého projektu dálnice D3
Výstavbu dálnice D3 z Prahy k rakouské hranici schválila vláda už v roce 1987. V roce 1993 ji další vláda potvrdila, ale o čtyři roky později ji po analýze vládní kabinet vyřadil ze seznamu priorit. Vše zvrátilo Sdružení pro výstavbu dálnice složené i z jihočeských poslanců a dosáhlo toho, že se projekt v roce 1999 vrátil na seznam akčního plánu výstavby dopravních sítí. V letošním květnu pronesl premiér Vladimír Špidla památnou větu: "První auta projedou po dálnici D3 v roce 2010." Největší boje s odpůrci svádí investor ve Středočeském kraji. Úsek Praha - Voračice je proto v plánu až v roce 2009. Variantu dálnice, která by kopírovala stávající silnici, přitom tamní obce podporují. "Myslíme si, že je levnější a výhodnější," uvedla starostka Jílového Květa Halanová. Úředníci připomínají, že obstrukce ekologů a sdružení zpozdily výstavbu o tři roky a prodražily ji. Zítřejší téma MF DNES věnujeme kriminalitě kraje.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu