Ekologické autobusy na Mostecku jezdit nepřestanou [plný text článku | kategorie: Alternativní pohonné hmoty, Veřejná městská doprava – ČR | Deník Mostecka | Jan Pimper | 8. 11. 2003] [tisk] Zatímco některá města v současnosti zvažují, zda nemají ukončit provozování autobusů na plyn, Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova má v této věci jasno. Dopravcům po celé republice totiž udělal čáru přes rozpočet nový zákon o spotřební dani. Ten zaskočil zejména ta města a dopravce,kteří měli své autobusy přestavěné na zemní plyn. "Až doposud totiž byla spotřební daň na zemní plyn nulová.Nyní však už zákon upravuje jak daň pro zemní plyn, tak propan-butan i další paliva,"sdělil Deníku Mostecka ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Ačkoliv se tedy zvedla daň i u propan-butanu, na který jezdí mostecké a litvínovské autobusy MHD, nejednalo se o takový skok jako právě u zemního plynu. "Už v minulosti vycházel v ekonomických ukazatelích lépe zemní plyna mnozí se nás ptali, proč jsme nechali své autobusy přestavět na propan-butan. Náš argument však zněl, že je pouze otázkou času, až se ceny srovnají, což se nyní stalo," doplnil Dundr. Problém však podle ředitele spočívá i v tom, že do současnosti neexistuje žádný státní program, který by ekologickou dopravu podporoval. V minulosti dopravní podniky přestavovaly svá vozidla na ekologický pohon,ale zároveň čekaly, že postupem času stát začne tento typ dopravy více podporovat, což se nestalo. "Nyní proto stojí před problémem, protože jejich autobusy už mají najetý určitý počet kilometrů a musejí se buď opravit, nebo je třeba obnovit vozový park,"vysvětlil Dundr.
Jenže v tuto chvíli přicházejí do střetu ekonomická a ekologická hlediska. Nový nízkopodlažní autobus přestavěný na propan-butan vyjde na zhruba 8,5 milionu korun, tentýž autobus na naftu vyjde o tři miliony levněji.Autobus normální výšky, tedy nikoli nízkopodlažní, může vyjít ještě o milion levněji."Proto pak můžeme jen těžko konkurovat s nabídkou nízkopodlažních ekologických autobusů ve výběrových řízeních, kde je hlavním kritériem cena," dodal ředitel. Proto také dopravní komise, která pracuje v rámci hospodářské a sociální rady, prosadila do Globálního plánu revitalizace, aby příspěvek na výměnu vozového parku na ekologický pohon byl až osmdesát procent. Ministerstvo dopravy například dopravnímu podniku doposud na obnovu vozového parku přispělo padesáti procenty, dalších zhruba patnáct procent by měli Mostečtí ještě dostat. O možnosti, že by se do ulic Mostecka vrátily autobusy MHD na naftu, v tuto chvíli nikdo neuvažuje. " Města se už v minulosti dohodla, že chtějí jít cestou ekologické dopravy, a není důvod tento stav měnit," uzavřel ředitel.