Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Místo trháku mezinárodní ostuda
[plný text článku | kategorie: Dálnice – svět | Týden | Petr Podaný | 10. 11. 2003] [tisk]
O datu startu mýtného pro nákladní vozy v SRN se už raději nemluví Nákladní auta měla v Německu původně platit mýtné od 31. srpna. Skeptici předvídají, že systém nezačne fungovat dříve než příští léto. Na skandálu nese hlavní vinu konsorcium Toll Collect, ale částečně také stát. Německo chtělo zprvu ohromit svět. Základním kamenem jeho systému na výběr mýtného pro nákladní automobily nad dvanáct tun na dálnicích je kombinace satelitní navigace a mobilních telefonů. Berlín doufal, že by technický skvost mohla po roce 2012 převzít celá Evropská unie, ovšem k tiché radosti většiny autodopravců se zatím celá záležitost vyvíjí jako slušná blamáž, protože se ukázala mnohem náročnější, než se zprvu zdálo. Společnost Toll Collect, jež celý systém vyvíjí a má jej provozovat, dosud nedodržela ani jeden termín včetně podruhé odsunutého zahájení zkušebního provozu 2. listopadu. Vedle toho má značný skluz ve výrobě zařízení OBU (On-Board-Unit) velikosti autorádia, jádra systému, jež má být umístěno v kabině řidiče. Pro Německo je to trapas tím větší, že Toll Collect tvoří vedle francouzské společnosti Cofiroute dva jeho přední podniky: DaimlerChrysler a Deutsche Telecom. V posledně jmenovaném má navíc stát třiačtyřicetiprocentní podíl. Příslušný spolkový ministr dopravy Manfred Stolpe čelí prudké kritice a někteří opoziční poslanci dokonce volají po vytvoření zvláštního vyšetřovacího výboru Spolkového sněmu, neboť Stolpe jim prý předkládal neúplné a matoucí informace. Vzájemná obviňování ze lží už několik týdnů létají i mezi resortem dopravy a společností Toll Collect. Po technicích se začali v kauze profilovat právníci obou stran. Odkladem výběru mýtného Německo přichází od listopadu o 160 milionů eur měsíčně a alespoň něco z toho by rádo vysoudilo.
Není cesty zpět
Vymámit z Toll Collectu kompenzaci za ušlý zisk však není vůbec tak snadné, jak se mohlo zdát. Společnost se dlouho zdráhala umožnit třetí straně, konkrétně poslancům Bundestagu, nahlédnout do celé smlouvy mezi ní a ministerstvem dopravy a vsadila zprvu na "salámovou" taktiku. Až v říjnu překvapení zákonodárci zjistili, co vše vlastně dokument obsahuje. Při zběžném čtení se může zdát, že Toll Collect má automaticky od čtvrtého měsíce bez výběru mýtného (od 1. 11. 2003) platit pokutu 250 tisíc eur denně a od sedmého měsíce dvojnásobek. V půli letošního prosince má ministerstvo první možnost od smlouvy odstoupit v případě, ukáže-li se, že systém nefunguje technicky tak, jak Toll Collect sliboval. To je ale nejprve nutné prokázat. Navíc u zavádění technických systémů, které takzvaně vstupují na neznámou půdu, se tvrdost smluvních podmínek pro jejich realizátora změkčuje. Nejenže by ministerští právníci museli zkřížit meče s právníky Toll Collectu, ale sám ministr Stolpe dal najevo, že o nějaký tvrdý souboj příliš nestojí, že systému věří a že by rád projekt dotáhl s Toll Collectem do konce. V této fázi už mu ostatně moc jiných možností nezbývá. Nakonec vše odnesou daňoví poplatníci. Zvláštní kapitolou je fakt, že spolková vláda plánuje přes nelibost Bruselu různé úlevy pro vlastní autodopravce, aby je mýtné (9 až 14 centů na kilometr) nezasáhlo tak těžce. Tím ovšem zmenšuje tlak, aby se při transferu zboží dávala více přednost ekologičtějším způsobům dopravy. Krvácet na německých dálnicích budou hlavně zahraniční speditéři.
Dálniční Big Brother
Systém výběru mýtného vyvolává už déle námitky ochránců lidských práv. Jde především o ochranu osobních údajů. "Je to totální kontrola," varu je profesor v oboru bezpečnosti informací Hartmut Pohl z Bonnu. Podle něj bude možné sledovat nákladní automobily od otočení klíčku v zapalování až po vypnutí motoru. Postupně k tomu přibude kontrola všech vozidel nejen na dálnicích, ale také na dalších silnicích a ve městech. Zneužít získané informace půjde podle Pohla poměrně snadno, protože s daty získávanými Toll Collectem bude pracovat kolem deseti tisíc lidí. Autor proslulého románu 1984 George Orwell se uculuje v hrobě.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu