Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Československá plavba labská stojí před bankrotem
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Hospodářské noviny | Stanislav Šetina | 10. 11. 2003] [tisk]
Šest největších rejdařství v zemi odhaduje ztráty způsobené letošním suchem na 150 miliónů. Československá plavba labská (ČSPL) vyplatila zaměstnancům poslední výplaty, čímž vyčerpala všechny finanční rezervy. Největší rejdařství v zemi se 400 pracovníky očekává bankrot. "Jsme na dně. Banky nám nepůjčí. Do dvou týdnů rozhodneme, jak naložíme s firmou," řekl člen představenstva ČSPL Miroslav Šefara. Od června její lodě z důvodu sucha a nízké hladiny Labe nevypluly. ČSPL se pokoušela vylepšovat hospodaření prodejem starších říčních plavidel, ale v Evropě našla jen málo zájemců. Jiné zdroje příjmů nemá. "Denně ztrácíme půl miliónu korun, ale peníze už nemáme," říká Šefara. Labe podle něj bude nadále nesplavné. Včera byla hladina v Ústí nad Labem necelý jeden metr pod plavební výškou. Šest největších rejdařství v zemi, včetně ČSPL, odhaduje celkové škody na asi 150 miliónů korun. Mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová je ale mnohem zdrženlivější v odhadech, přednedávnem hovořila jen o 60 miliónech. Ministerstvo dopravy přitom rejdařům sdělilo, že chce lodní dopravě uhradit prokazatelné ztráty. Ministr Milan Šimonovský ale rovněž řekl, že ne všechny vyčíslené náklady bude považovat za prokazatelné.
Stát zodpovídá za plavební cestu. Ministerstvo dopravy, stejně jako v roce 2000, připravuje do vlády návrh částečných kompenzací škod. "Vláda tehdy uvolnila 83 miliónů korun, nakonec se vyčerpalo 78 miliónů. Finanční pomoc došla včas," řekl Miroslav Šefara. "Po letošním suchu už stát nebude mít možnost najít příjemce kompenzací. Než rozhodne, zanikneme," doplnil. Ministerstvo dopravy jedná o kompenzacích už od konce července. Vyschlá labská vodní cesta přivedla do problémů nejen rejdaře, ale také další podniky závislé na splavné řece. "Měsíční ztráta je devět miliónů korun," hodnotí škody ředitel pobočky a. s. České přístavy v Ústí nad Labem Jiří Pardubský. Firma, která kvůli suchu propustila 35 lidí, rovněž čeká na finanční kompenzace od státu. Tři mohutné říční lodě čekají už tři měsíce v přístavu v Děčíně na zákazníka v Nizozemsku. Ředitel závodu Českých loděnic Jiří Štýbr podobnou krizi nepamatuje. Peníze za dokončená plavidla inkasují až při předání plavidel, ale nikdo netuší, kdy se dostanou k zákazníkům.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu