Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Za rok zemře 50000 lidí!
[plný text článku | kategorie: Nehody – svět | Auto-moto speciál | Ivana Rybecká | 11. 11. 2003] [tisk]
U příležitosti zahájení první Mezinárodní výstavy silniční bezpečnosti ve Veroně vystoupil prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley s provokativním projevem o bezpečnosti silničního provozu. Z něho vybíráme nejzajímavější části. Záležitostmi souvisejícími se silniční bezpečností v EU se zabývám již téměř deset let. Souvisí to s mou funkcí prezidenta FIA, ale sedm let jsem také předsedou organizace uskutečňující crashtesty Euro-NCAP a tři roky pak předsedou organizace ERTICO (Inteligentní přepravní systémy). Odměnou za vynaložené úsilí je mi vědomí, že některé z akcí začaly významným způsobem snižovat počet lidí usmrcených a zraněných na silnicích. Vřele vítám nedávno přijatý Akční plán silniční bezpečnosti pro EU, jehož cílem je snížit do roku 2010 počet usmrcených a zraněných osob na silnicích o padesát procent, a vítám založení Charty pro silniční bezpečnost. Je ale snadné vyjádřit podporu a přivítat pokrok.
ÚSPĚCH I NEZÁJEM
Nelze se však spokojit s tím, že na silnicích zemí EU zemře každoročně 40 tisíc lidí a 1,7 miliónu jich je zraněno. Jako člověk zastupující obyčejné uživatele silnic mám povinnost nabídnout kritičtější analýzu situace v silniční bezpečnosti v současné Evropě. Instituce EU stále nepodnikají nic proti tomu, aby smrt na našich silnicích byla vzácností, a nikoli každodenní skutečností. Velkou výzvou při snižování počtu nehod bude připojení dalších deseti zemí k EU. Trend zlepšování silniční bezpečnosti se tak značně naruší, neboť po skončení studené války se počet smrtelných nehod v zemích střední a východní Evropy prudce zvýšil, což souvisí s ekonomickým růstem v těchto zemích a vyšší úrovní motorizace obyvatelstva. Je třeba říci, že silniční bezpečnost má v úřadech Evropské unie jen velmi malou prioritu. Velkým problémem je také koordinace mezi hlavními výbory v Evropské komisi. Výsledkem jsou konflikty, zmatek, zpoždění. Standardy bezpečnosti vozidla má na starost jeden výbor a prosazování používání bezpečnostních pásů jiný výbor. Často pak prosazují odlišné koncepce a kompetentní úředníci se v podstatě nesetkávají.
UŽITEČNÉ CRASH-TESTY
Jiná situace je u Euro-NCAP, jejíž činnost Evropská komise začala podporovat s ročním zpožděním. V roce 2000 komise uznala, že legislativa týkající se crash-testů, jež byla zavedena v roce 1998, přinesla podstatné zlepšení bezpečnosti, neboť zlepšila výrobní standardy v automobilovém průmyslu. Letos komise konstatovala, že vozy s pěti hvězdičkami mají o 36 % nižší riziko smrtelných nehod než vozy s běžným zákonným standardem. Jsem proto hrdý na to, že jsme přispěli k záchraně lidských životů. Na způsobu, jakým EU pojímá bezpečnost na silnicích, je něco od základu špatného a dá se říci, že ji zanedbává. Celou problematiku bezpečnosti provozu na silnicích by měl mít na starost jeden úřad, a to i se souvisejícími záležitostmi, jako je telematika, aktivní a pasivní bezpečnost. Každoročně by se měla zveřejňovat statistika nehod ve všech zemích Unie a za propagaci bezpečnosti na silnicích v rámci EU by měla zodpovídat jedna politická osobnost. Nakonec, proč by nemohla vzniknout Evropská agentura pro bezpečnost na silnicích tak, jako před nedávnou dobou vznikly agentury pro námořní a leteckou bezpečnost a v EU již existují agentury pro životní prostředí, medicínu, fyzickou kondici a podobně. Každý rok by se dalo zachránit 20 000 lidských životů. Pokud si myslíte, že situaci příliš dramatizuji, pak pomyslete na 50 tisíc rodin, jež v příštím roce postihne tragédie, která navždy změní jejich život. Co by se rozhodla udělat Evropská rada, když by se od teroristické organizace dozvěděla, že příští rok zabije 50 000 lidí? Přidala by tuto méně důležitou věc do portfolia komisaře a nařídila, aby se věc vyřídila do roku 2010? Nikoli. Reakce by byla okamžitá jako po 11. září. Tak by tomu mělo být i v případě 50 000 mrtvých na silnicích.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu