Ekologové nevzdávají svůj boj o referendum [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Děti Země | Plzeňský deník | Vlastimil Leška | 13. 11. 2003] [tisk] Část hlasů, které připojili Plzeňané k petici za vyhlášení městského referenda, je neplatná. Přesto aktivisté požádali dopravní podniky, aby zdražení jízdného odložily. Zhruba dva tisíce podpisů už získali ekologičtí aktivisté na podporu vyhlášení referenda o cenách městské hromadné dopravy. A to přesto, že dvě stě podpisů museli umazat. Aktivisté totiž v průběhu referenda změnili otázky, pod které se občané podepisují. "Není možné předkládat podpisové archy se dvěma zněními otázek. Archy s původními otázkami tak budou muset být vyřazeny, protože jsou neplatné," říká advokátní koncipientka Tatiana Kružiaková. Ekologové potvrzují, že dvě stovky podpisů už vyřadili. Zájem veřejnosti však podle organizátorů trvá a každý den se přidají k požadavku referenda další desítky Plzeňanů.
<BR>Ekologové proto věří, že 14 a půl tisíce podpisů potřebných k vyhlášení plebiscitu do konce roku sesbírají. Referendum by se pak podle nich mohlo uskutečnit v únoru až březnu. Obrátili se proto otevřeným dopisem na představenstvo dopravních podniků a požadují oddálení zdražení. Dvanáct korun za jednotlivé jízdné a o třicet procent víc za předplatní kupony by měli cestující platit podle rozhodnutí radnice již od prvního ledna. "Pokud by se však referendum uskutečnilo a voliči hlasovali pro snížení cen, vznikly by městu náklady za zbytečný tisk jízdenek, časových kuponů nebo nastavení jízdenkových automatů," říká aktivista Vít Roušal. Dopis ekologů bude projednávat představenstvo dopravních podniků na mimořádném zasedání v sobotu 29. listopadu. Člen představenstva a náměstek primátora Miroslav Kalous ale nevěří, že by se úprava cen pozdržela. "Podle mého názoru to není technicky možné," konstatuje Kalous. Někteří právníci zpochybňují celou výzvu. Referendum se například podle advokáta Jana Kociny nemůže svolávat kvůli otázkám rozpočtu. Radnice zase poukazuje na to, že by veřejné hlasování přišlo téměř na tři miliony korun. Ty by muselo město najít ve svém rozpočtu.
<BR><B>Otázky pro referendum</B>
<BR>Měly by nadále platit ceny jízdného z roku 2003? Souhlasíte se zavedením přestupní jízdenky v ceně maximálně 12 Kč? Souhlasíte se snížením počtu spojů? (otázky jsou zkráceny a parafrázovány)