Jan Böhm: Pokud se někdo sám nesnaží hledat práci, úřad s tím moc nenadělá [rešerše | kategorie: Dálnice – D8 | Ústecký deník | Jiří Daníček | 15. 11. 2003] [tisk] S dotazy od našich čtenářů jsme tentokrát navštívili ředitele ústeckého Úřadu práce Jana Böhma.
Čím je podle vašeho názoru způsobena vysoká nezaměstnanost v ústeckém okrese? "Tím, že byly zavřeny podniky, které zaměstnávaly velké množství lidí. Palivový kombinát v Chabařovicích, počet zaměstnanců redukovala Setuza, Severočeská armaturka, Spolchemie, Tonaso, v podstatě také zmizely velké stavební firmy. Vznikly sice soukromé firmy, ty ale již nezaměstnávají tolik lidí."
Co by mohlo pomoci ke snížení nezaměstnanosti? "Jednoznačně dostavba dálnice D8. V souvislosti s ní totiž přijdou investoři a vznikne mnoho nových pracovních míst."
Proč jste si tím tak jistý? "Protože již nyní se řada zahraničních firem ptá, jak daleko od Ústí máme letiště, dálnici, jak u nás vypadá železniční a lodní doprava. Ústí má výhodu, že jím procházejí tři evropské dopravní tepny. V dosahu osmdesáti kilometrů máme dvě letiště, v Praze a Drážďanech. Prochází tudy také železniční koridor. A v budoucnu tu bude dálnice. Takže tím budou vytvořeny všechny podmínky pro to, aby místo bylo pro investory atraktivní. Proč jsem si tím tak jistý? Byli bychom snad prvním městem na světě, kde by se na dálnici nenabalili investoři a nová pracovní místa."
Argumentujete tím, že dostavba dálnice přinese nová pracovní místa. Pan Pavel A. se ale obává, že po vstupu do Evropské unie se otevřeme a kvůli volnému pohybu pracovních sil zde začnou pracovat lidé ze zahraničí, takže Ústečané budou opět bez práce. "To si nemyslím. Výdělky u nás jsou totiž například oproti Německu několikanásobně nižší. Lidé přece z Německa nepřijedou k nám, aby pracovali za méně peněz. Pokud někdo přijede, pak to budou manažeři firem. Ti už tu ale stejně jsou. Všechny supermarkety mají zahraničního majitele. Teplárna, Black&Decker také. Takže se neobávám toho, že by nám zahraniční pracující ubírali práci."