Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Necháme je vykecat
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D3 | Týden | Marek Šálek | 18. 11. 2003] [tisk]
Městské divadlo v Benešově zažilo přímou demokracii v praxi. Poprvé v historii dostali Češi šanci nahlas promluvit do rozhodování o velké stavbě za miliardy korun. Ve veřejném jednání o vytyčení dálnice do Českých Budějovic občané obstáli se ctí. Politici a úředníci neskrývali nezájem. V hotelu Pošta několik metrů od benešovského náměstí se zastavil čas. Zakouřená restaurace, nádech vybydlenosti, nezaměnitelný pach normalizace. Nápis na cedulce přilepené izolepou na prosklených dveřích jako by rovněž mířil do osmdesátých let minulého století: Projednávání 2. verze konceptu územního plánu velkého územního celku okresu Benešov. Uspávací slogan, který nenechává okolojdoucí na pochybách: toto zřejmě není show, u které bychom museli asistovat. V městském divadle (s hotelem má společný vchod) však minulé úterý nešlo o maličkost. Na programu byl jediný bod: kudy povede nové dálniční spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Výjimečnost jednání spočívala v tom, že jeho účelem tentokrát nebylo vznášení připomínek k definitivnímu stavebnímu rozhodnutí. Měla se tu odehrát veřejná debata, jak a kde vlastně dálnici na jih za zhruba osmdesát miliard korun postavit. Až dosud se o kontroverzních trasách rozhodovalo v kuloárech, do nichž měli přístup hlavně budovatelé dálnic, již jsou vystaveni pokušení prosazovat stavby, při kterých lze utratit co nejvíc státních peněz. V devět hodin dopoledne je sál se třemi stovkami židlí nabitý, na mnoho lidí ani nezbylo místo k sezení. Atmosféra napjatého očekávání netrvá dlouho.
Zdržovací besídka
Zástupce středočeského hejtmanství od konferenčního stolku z jeviště rozvláčně rekapituluje dosavadní vývoj událostí. Po pěti minutách posílá mikrofon profesionálům z firmy, která pro krajský úřad hodnotila tři předložené varianty (viz Čekání na dálnice, TÝDEN č. 45/03). Vyvolaná odbornice sedí v první řadě a svůj posudek předčítá zády k auditoriu, takže na ni není vidět. První část monotónní přednášky tvoří kapitoly Struktura sídel, Složení průmyslu, Občanská vybavenost. Náhodný návštěvník by si pomyslel, že se ocitl uprostřed soutěže o nejrozvleklejší recitaci encyklopedického hesla Benešovsko: "Z hlediska rekreační návštěvnosti rozlišujeme pobytovou, krátkodobou a dlouhodobou rekreaci," zní do postupně se vyprazdňujícího sálu. Kdo zůstal, může si pochvalovat, že v sále není přetopeno, přemáhat spánek je díky tomu o něco jednodušší. V 9.40 začne chrčet mikrofon, takže slovům jako "poloperonizace" či "zkapacitnění" již nerozumí ani hrstka zasvěcených. "Mluvíme hodinu a půl, dáme si přestávku," ukončuje úředník z hejtmanství zdržovací besídku. Ve chvíli zahájení disk use (11.05) zbyla z původního "srocení lidu" polovina. Čas ve všední dopoledne není zadarmo a účast na veřejném shromáždění má v popisu práce jen hrstka úředníků, případně politiků (možnost vyslechnout autentický názor voličů využili tři krajští zastupitelé z pětašedesáti).
Do debaty se přihlásilo celkem dvaadvacet lidí. Starostové, zástupci občanských spolků a obyvatelé obcí ležících na plánovaných trasách přednášeli jasná stanoviska s konkrétními a srozumitelnými argumenty (proti vedení dálnice na svých katastrech). Znova se ukázalo, že základní paradox dálnice je jednoduchý: chce ji většina, ale u sebe nikdo. Největší aplaus si vysloužila osmdesátnice, která do Posázaví jezdí od první republiky na výlety: "Proč to nedokážete zachovat? To neposloucháte vědce a lékaře, jak říkají, že nemáme ničit přírodu? Důchodci tam jezdí na houby, vnoučata na prázdniny." Na námitku úředníka z hejtmanství, že lépe to asi vymyslet nelze, vstává jiná babička: "T o si říkáte experti! Kdybyste chtěli, tak to dokážete, vy konstruktéři jedni! Chytří jste přece dost." Emotivních proslovů je však poskrovnu, přímo mezi diskutujícími lze zaznamenat jedinou rozmíšku. Hlasy z Posázaví: "Nechceme žádné dálniční mosty přes řeku!" Hlas z Benešovska: "Mosty přece spojují lidi, jsou užitečné!" Unisono z Posázaví: "Tak si pod ně běžte bydlet!" Jinak se debata nesla ve slušném, věcném a kompetentním tónu. To je povzbudivý poznatek, zejména s ohledem na to, že stavba buď nenapravitelně zničí zachovalou krajinu v Posázaví, nebo otráví život desítkám tisíc lidí v hustěji obydleném regionu kolem Benešova.
Napište to znova
Po čtyřech hodinách jednání (12.50) zbývá v sále zhruba 50 lidí, o slovo se již nikdo nehlásí. Mezi vystupujícími byla jak místní dobře informovaná "honorace", tak zvědavci "z ulice", nouze nebyla ani o vlastníky pozemků v plánovaných trasách. Kromě řečníků bylo možné rozlišit tleskače a pochechtávače, ti se prolínali podle toho, zda zrovna mluvil příznivec či odpůrce jimi favorizované trasy. Zatímco diskutující obstáli v testu přímé demokracie dobře, o organizátorech se to říci nedá. Klubko úředníků z hejtmanství nešetřilo projevy uštěpačnosti, nepřerušovat řečníky jízlivostmi jim činilo obtíže. Od začátku dávali najevo, co si myslí nejen o trase budoucí dálnice (má vést Posázavím), ale i o celém jednání, které sám moderátor označil za "nadstandardní". Obzvlášť patrné to bylo v opakovaném kusu od 14 hodin, určeném těm, kteří dopoledne nemohli přijít (promluvilo 15 občanů). Jaký bude mít jednání výstup? "Nic se nenahrávalo, lidé se musejí vyjádřit písemně do 11. prosince. E-maily nepřijímáme, elektronická pošta nesplňuje úřední náležitosti," vzkazuje Michal Košík z odboru regionálního rozvoje řečníkům. Jinými slovy říká, že jejich proslovy byly vlastně zbytečné.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu