Revoluce v dopravě: naděje i obavy [plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | MF Dnes | Robert Klos | 19. 11. 2003] [tisk] Nesmyslné přestupy, ztráta času a stres, tvrdí odpůrci. Lidé to ocení, míní autoři projektu. Revoluce v dopravě. Tři slova vystihující to, co se má stát prvního ledna. V Brně a okolí odstartuje Integrovaný dopravní systém, přesněji jeho základní fáze, během které vznikne třicet zón zahrnujících Brněnsko, Blanensko, část Tišnovska i Vyškovska. Zahrne nejlidnatější území Jihomoravského kraje - oblast, kde žije padesát procent všech obyvatel jižní Moravy. Lidé budou jezdit na jednotnou jízdenku vlakem, autobusem, tramvají či trolejbusem. Někdo změnu vítá, protože jižní Morava byla jedním z posledních krajů, kde prakticky žádný sjednocený dopravní systém neexistoval (pomineme-li brněnskou hromadnou dopravu). Ozývají se ale i kritické hlasy. ”Platí pravidlo co největší dojezdové vzdálenosti obyvatel bez přestupu. Jinak hromadná doprava v konkurenci s automobily neobstojí,” míní Antonín Zemek z brněnského Centra dopravního výzkumu. Naráží tak na nejčastější výhrady, které již nyní zaznívají.
”Nesmyslné přestupy, které přinese nový systém, budou znamenat ztrátu času a stres,” píše ve své stížnosti Jindřich Novák z Brna. Vypočítal si, že nové řády a tarify se nevyplatí ani jemu, ani jeho příbuzným. Firma Kordis, hlavní koordinátor celého projektu, se ale katastrofických předpovědí neobává: ”Nevíme o městě s fungujícím integrovaným systémem v Evropě, kde by byla doprava řešena jiným způsobem než v tomto případě. Všechny úspěšné systémy v zahraničí jsou založeny na páteřní kolejové dopravě, která umožní rychlý dojezd do centra větších měst bez zdržení způsobených dopravními zácpami. Jedině tak se může veřejná doprava stát alternativou k dopravě individuální,” oponuje kritikům Jaromír Holec, ředitel firmy Kordis. Podle Zemka je ale upřednostňování jednoho z druhů osobní dopravy, v tomto případě vlakové, myšlenka zastaralá a nevyhovující. Systém je podle něj cestujícím vnucený, přitom by měl vyplývat z přirozeného souladu mezi jednotlivými druhy osobní dopravy, navíc s ohledem na zvláštnosti jednotlivých regionů.
Do nového systému tak mohou zasáhnout také dálkové linky. Sice nebudou součástí sjednocené dopravy, a přijdou tedy dráž, ale pohodlně a rychle dopraví cestující z menších měst do centra Brna. ”Lidé, pokud budou mít možnost, dají zřejmě přednost dražší, ale komfortnější jízdě dálkovou linkou,” uvádí dopravní znalec Zemek. Pracovníci Kordisu jsou přesvědčeni, že se tak nebude dít v masovém měřítku. ”Pokud cestující zváží všechny přednosti nového systému, rozhodnou se pro něj. Nejedná se totiž pouze o výhody plynoucí z nižšího jízdného. Mnoho lidí ušetří i čas. Nasazením modernějších autobusů a jednotných pravidel se také zlepší kvalita cestování,” tvrdí ředitel Holec. Dodává, že oblast první etapy byla vybrána tak, aby další rozšiřování systému mělo na již sjednocené oblasti minimální dopad.