Sdružení nesouhlasí s dokumentací k D3 [plný text článku | kategorie: Dálnice – D3 | Benešovský deník 19. 11. 2003] [tisk] Občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí tvrdí, že dokumentace ke konceptu územního plánu okresu Benešov, jejíž součástí je posouzení vlivu variant budoucí dálnice D3 nebo rychlostní komunikace R3 na životní prostředí, obsahuje nepravdivé údaje. Podává proto ministerstvu pro místní rozvoj stížnost se žádostí o nápravu. Středočeský krajský úřad, který koncept předložil, nařčení odmítá. "Ateliér pro životní prostředí se s oběma dokumentacemi podrobně seznámil a zjistil, že nejsou objektivní a že obsahují řadu nepravdivých tvrzení," uvedla předsedkyně sdružení Jiřina Juláková. Argumenty předkladatele konceptu podle ní hovoří v neprospěch varianty Promika, vedené převážně v koridoru stávající silnice I/3. "Mezi posuzované varianty silničního spojení Prahy s jihem Čech byla vložena dodatečně, až na nátlak veřejnosti a na žádost ministerstva životního prostředí," dodala Juláková. V hodnocení předložených variant je podle ní zjevná tendence dát přednost původnímu návrhu tzv. stabilizované varianty kolem Jílového, prosazované ředitelstvím silnic a dálnic. "Středočeský kraj už na výtky částečně odpovídal na veřejném jednání v Benešově a je schopen je vyvrátit," řekl ČTK Michal Košík z odboru regionálního rozvoje krajského úřadu. Písemné připomínky ke konceptu podle něj úřad přijímá až do 11. prosince.
Sdružení mimo jiné tvrdí, že varianta Promika je dopravně nejúčinnější, celkově zlepšuje dopravní dostupnost regionu jižní části Středočeského kraje, zbytečně neznehodnocuje zachovanou krajinu a brání nežádoucí suburbanizaci. Jako jediná je prý v souladu s vládním dokumentem Státní politika životního prostředí, která doporučuje při modernizaci silniční sítě využívat především stávající trasy, popřípadě jejich koridory. Výbor pro regionální rozvoj Středočeského kraje ale preferuje tzv. stabilizovanou variantu dálnice D3 vedenou Posázavím, která je podle něj nejlepším řešením ve vztahu k ochraně obyvatelstva a obytné zástavby a je také nejšetrnější k podzemním a povrchovým vodám. Podle sdružení je ale tato varianta "v těžké kolizi s rozvojem obytné zástavby obce Libeř".
"Navíc počítá ponechat stávající táborskou silnici I/3 v síti silnic první třídy, což je neekonomické," uvedla Juláková. Budoucí spojení Prahy a jižních Čech v úseku od hlavního města přes Benešovsko existuje ve čtyřech variantách. Spory o jeho konečnou podobu zpozdily stavbu o téměř tři roky a další zpoždění hrozí. Varianty předložené do velkých územních celků Benešovsko a Pražský region, s výjimkou trasy navrhované ředitelstvím silnic, totiž nejsou podloženy potřebnými dokumentacemi. Chybí nejen posouzení jejich vlivu na životní prostředí (EIA), ale také technická dokumentace včetně průzkumů nebo informace o exhalační a hlukové zátěži. Varianty zatím ani neprojednaly dotčené obce. Ředitelství silnic pokračuje v přípravě stavby od Jílového u Prahy k Táboru. Nechalo zpracovat dokumentace EIA na jednotlivé části stavby a předložilo je ministerstvu životního prostředí. Jednu z nich, pro úsek Voračice - Mezno, už ministerstvo schválilo. Stavět se ale začne nejdřív v roce 2007. Předpokládaným termínem zahájení stavby z Prahy do Jílového je rok 2009.