Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Na Moravě nyní startuje největší archeologický výzkum v dějinách
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D47 | MF Dnes | Jakub Štos | 19. 11. 2003] [tisk]
Na více než čtyři desítky cenných nalezišť by mohli narazit archeologové během největšího průzkumu, který se kdy na Moravě uskutečnil. Ten bude předcházet stavbě dálnice D47, jež spojí Lipník nad Bečvou s Ostravou. Projekt, který archeologové nazvali Záchrana archeologického dědictví na dálnici D47, už byl odstartován současně s přípravnými pracemi na několika úsecích budoucí osmdesátikilometrové dopravní tepny. "Budeme zkoumat trasu plánované dálnice tak, aby předtím, než se dají do pohybu stavební stroje, byly všechny významné archeologické lokality prozkoumány a zadokumentovány. Odhadujeme, že výzkum potrvá čtyři roky," řekl Jaroslav Peška, ředitel Archeologického centra Olomouc, které bude koordinovat jednotlivé týmy archeologů a expedice dalších odborníků. "Několik desítek lidí se už nyní pohybuje na místech, kde začínají první přípravné práce," dodal Peška.
Podle vedoucího přípravy projektu D 47 Ladislava Žaluda z brněnského Ředitelství silnic a dálnic, které dálnici staví, se v současné době pracuje na čtyřech místech. Archeologové předpokládají, že v cestě stavařům stojí přes čtyřicet bohatých nalezišť. "Území, kterým stavba dálnice prochází, patří k pradávným sídelním oblastem člověka s kontinuitou osídlení od starší doby kamenné až po vrcholný středověk či novověk," vysvětlují význam průzkumu specialisté. Právě oblastí Moravské brány plynule přecházející v Ostravskou pánev vedl velký úsek Jantarové stezky. Ta spojovala Jadran a Baltské moře. Archeologové jsou proto v odhadech optimističtí. Předvoj stavařům vedle archeologů obstarávají také pyrotechnici. Je totiž pravděpodobné, že kromě odkazů pravěkých předků budou stavbu dálnice provázet i časté nálezy nevybuchlé válečné munice. Část plánované trasy totiž prochází místy, kde ve druhé světové válce proběhla takzvaná Ostravská operace.
"Na místě jsme měli například pamětníka těchto válečných událostí a ten nás přímo vodil a ukazoval nám místa, kde nevybuchlá munice leží," řekl Ladislav Žalud. Náměstek ministra dopravy Jan Kubínek včera prohlásil, že ministerstvo chce mít v každém případě dálnici dokončenou v roce 2008. "Ministr se nedávno vsadil, že termín bude dodržen. Pokud ne, slíbil, že celou trasu projde pěšky. Děláme všechno pro to, aby pěšky jít nemusel," uvedl Kubínek. Za D47 podle něj stát zaplatí přibližně sedmačtyřicet miliard korun, které získá prodejem státních dluhopisů. Stavbu měla původně financovat soukromá izraelská společnost Housing and Construction. Česká vláda jí však před nedávnem vypověděla smlouvu a dálnici hodlá postavit sama. Dálnice D47: Na trase přes osmdesát kilometrů bude mít šest jízdních pruhů, stavitelé vyprojektovali tři mimoúrovňové křižovatky, pětadvacet mostů (nejdelší půl kilometru) a devět kilometrů protihlukových bariér.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu