Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Referendum? Prý svolat nejde
[plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Děti Země | Plzeňský deník | Vlastimil Leška | 22. 11. 2003] [tisk]
Již pět tisíc lidí podpořilo peticí vyhlášení referenda o cenách jízdného, které organizuje plzeňská pobočka Dětí Země. Otázkou však zůstává, jestli by se takové referendum mohlo opravdu konat. Názory právníků na to, v jakých případech je možné veřejné hlasování zorganizovat, se liší. Někteří právníci tvrdí, že ani kdyby návrh Dětí Země podpořilo přes 14 tisíc lidí, tedy desetina oprávněných plzeňských voličů, referendum o cenách městské hromadné dopravy se konat nemůže. "Podle mého názoru se referendum nemůže týkat hospodaření akciové společnosti. Dopravní podniky jsou firma jako každá jiná," míní advokát Jaroslav Smil. V případě, že by se referendum s takovými otázkami uskutečnilo, nebylo by podle něj kladné vyjádření občanů pro město závazné. Podle městského právníka Milana Dudy jsou zase nepřípustné otázky, které pro referendum Děti Země předkládají. "Aktivisté v otázkách požadují, aby město jako jediný akcionář rozhodlo o cenách městské dopravy. Toto je podle mého názoru nesmysl. Město nemůže rozhodovat o cenách. Rada města může pouze stanovit cenový strop," vysvětluje Duda. Podle něj o cenách musí rozhodnout sama akciová společnost. Podobně je to prý se třetí otázkou. Děti Země se v ní ptají občanů, zdali souhlasí s tím, aby se snižovala četnost spojů.
"Jízdní řád schvaluje drážní úřad a dopravní odbor magistrátu. Rada města si nemůže rozhodování o jízdním řádu vyhradit," doplňuje Duda. Pokud by však aktivisté zvolili jinou formulaci otázek a získali pro ně příslušný počet podpisů, bylo by podle Milana Dudy možné referendum vyhlásit. Advokát Jaroslav Svejkovský se kloní k názoru, že referendum o ceně MHD vyhlásit vůbec nelze, protože se jedná o rozhodování akciové společnosti. O výši jízdného může ovšem podle něj rozhodnout samotná rada města. "Rada města Plzně rozhoduje ve věcech obce jako jediného společníka akciové společnosti Plzeňské městské dopravní podniky, protože je jejím jediným akcionářem," říká Svejkovský. Rada tedy také může vyhovět přání obyvatel, rozhodnout za město Plzeň a výši jízdného ovlivnit. To zdůrazňuje i předseda ekologické organizace Děti Země Vít Roušal. Město se podle něj snaží referendum pouze za každou cenu zpochybnit. "Přitom by mělo naopak spolupracovat, pokud si tak velké množství voličů přeje změnu jízdného," míní Roušal.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu