Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Plán kanálu blokuje rozvoj regionu. Jeho prosperitu by stejně nezajistil
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | Hospodářské noviny | Martina Macková | 24. 11. 2003] [tisk]
Kontroverzní projekt stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, který by měl výrazně zasáhnout chráněná území v Olomouckém kraji, může být do budoucna veřejně prospěšnou stavbou. Ještě do konce listopadu by o tom měl jednat Parlament. Zákonodárci mají rozhodnout, zda zařadí do novely zákona o vnitrozemské plavbě bod, který by mezi priority zařadil síť vodních cest. Česká vláda se zavázala, že bude usilovat o stavbu tohoto vodního díla. Pouhý plán propojit Dunaj, Odru a Labe brání už léta rozvoji Olomouckého i dalších krajů. Na pozemky, které stojí v jeho trase zakreslené v územních plánech, platí stavební uzávěra. "Blokovat spoustu pozemků kvůli trase kanálu je čirá hloupost," říká olomoucký hejtman Jan Březina. "Průplav hospodářský rozvoj regionu v budoucnu nezajistí. Dokážu si představit jiné rozvojové projekty, které by se zlomkem takto vynaložených výdajů mohly posunout kraj více dopředu," dodal Březina. Kraj samotný s touto uzávěrou nic udělat nemůže.Území je hájené mezinárodními dohodami a ty by se nejprve musely změnit. Olomoucké hejtmanství sice loni v říjnu zaštítilo konferenci, která se vodním kanálem zabývala, avšak pouze proto, aby se o kanálu diskutovalo a definitivně rozhodlo. O to se snaží také Ministerstvo životního prostředí.
Ministr Libor Ambrozek kvůli konečnému verdiktu nad plány z doby Karla IV. a snem Tomáše Bati zřídil speciální komisi, která má jasně říci, jaký bude mít stavba dopad na životní prostředí. "Zatím je naše stanovisko jasné: Je nepřijatelná," uvedl Ambrozek. Myšlenku propojení tří řek vláda podporuje, Evropský parlament však přijal rezoluci, v níž vyjadřuje znepokojení plánem a jeho dopady na životní prostředí. "Naše země se potřebuje dostat na síť vodních cest. Je to jako normální dálnice, žádný monstrózní projekt," uvedl ředitel Sdružení DOL Jaroslav Kubec. Podle odhadů sdružení by stavba prvního úseku kanálu po Břeclav, který by mohl fungovat do osmi let, stála asi pět set miliónů eur, celé propojení po Pardubice šest miliard eur. Jiné odhady ale hovoří až o čtyřech stech miliardách korun. "Ekonomický přínos zatím nebyl vyhodnocen. Schválení veřejného zájmu stavby zákonem by znamenalo její absolutní prioritu a všechna další rozhodnutí samospráv i vlády by pak měla nižší právní sílu," uvedla senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová.

Zástupci Olomouckého kraje v Parlamentu

Poslanci

Strana

Alexander Černý

KSČM

Pavel Dostál

ČSSD

Kateřina Dostálová

ODS

Pavel Hönig

ČSSD

Miroslav Kapoun

ČSSD

Petr Krill

ODS

Tomáš Kvapil

KDU-ČSL

Ivan Langer

ODS

Ladislav Mlčák

KSČM

Miloslav Vlček

ČSSD

Miroslava Vlčková

KSČM

Ivo Vykydal

KDU-ČSL

Senátoři

Strana

František Mezihorák

ČSSD

Vítězslav Vavroušek

ODS

Jitka Seitlová

Bezpartijní

Robert Kolář

US-DEU

Adolf Jílek

KDU-ČSL

Pramen: Parlament ČR


 
zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu