Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Suchdol povede válku proti dálnici
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní, Vliv na životní prostředí – ČR | Večerník Praha | Petr Kupec | 25. 11. 2003] [tisk]
Praha: jediná možná varianta * Odpůrci: škodlivá a drahá. Nová městská dálnice má v roce 2010 vést Suchdolem. Na této variantě severozápadní části dálničního okruhu se dohodli zástupci Prahy a Středočeského kraje. Odpůrci však nemíní svůj boj proti této trase lehce vzdát. Z pěti variant, uvažovaných při plánované výstavbě severozápadní části dálničního okruhu kolem metropole, pravděpodobně zvítězí ta nejjižnější. Centru nejbližší trasu přes Suchdol, Lysolaje a Dolní Chabry podporuje nyní kromě města i Středočeský kraj. Praha má úsek v územním plánu již několik let. "Pro město je to jediná možná varianta," potvrdil radní pro dopravu Radovan Šteiner. Hlavním důvodem je podle něj to, že odvede z přetížené metropole tranzitní dopravu mnohem lépe než varianty centru vzdálenější. Nedávno se ovšem k podpoře přidali také zástupci středočeské radnice. Středočeský hejtman Petr Bendl a primátor Pavel Bém se dohodli na společném prosazení nejkratší cesty. "Z hlediska kraje je varianta, která méně zasahuje do našeho území, rozhodně přijatelnější," uvedl mluvčí kraje Martin Krafl. "Navíc respektujeme stanoviska starostů dotčených středočeských obcí."
Ostře proti jsou však zástupci městských částí, přes které by rychlostní komunikace měla vést. "Pro nás to znamená jedině zkázu," prohlásil starosta Suchdola Václav Čížek. Spolu s lidmi z Lysolají a Dolních Chaber se Suchdolští pokoušejí prosadit jednu ze severních tras, vedoucích až za Roztoky a Libčice nad Vltavou. "Je nesmysl, aby dálniční okruh procházel městem. Pomoci odvést dopravu z centra musí jedině okruh městský, který má radnice také v plánu," uvedl jeden z argumentů Čížek. Podle něj bude po dálnici projíždět Suchdolem až 60 tisíc aut za den. "Lidé se díky tomu začnou stěhovat pryč," řekl. Zástupci pražské radnice však nevidí situaci Suchdolských tak černě. Větší část průjezdu lokalitou nebude totiž vedena po povrchu. "Díky tříkilometrovému tunelu nebude vliv na okolí tak výrazný," tvrdí Šteiner. S tím však starosta nesouhlasí. "Odvětrávání tunelu bude na západě, odkud většinou do Suchdola fouká vítr, takže se zamoření výfukovými plyny stejně nezbavíme."
Centru bližší trasa je však pro město přijatelná z dalšího důvodu. Kromě odvedení tranzitní dopravy z centra zrychlí okruh spojení mezi vzdálenými okrajovými částmi metropole. "Podle odborné studie Ústavu dopravního inženýrství bude většina automobilů, projíždějících po okruhu, pražských," uvedl František Laudát z dopravního výboru městského zastupitelstva. "Lidé si tak budou zrychlovat cestu třeba ze Zličína do Bohnic." Odpůrci jižní trasy argumentují také cenou. Kvůli náročnosti (tři mosty a tunel) má být více než o miliardu dražší než severní cesta. Ta je navíc podle nich ekologicky únosnější. "Srovnávací studie posuzující vliv na životní prostředí určila jižní variantu jako škodlivější," dokládá Čížek. Přestože má obec v bitvě proti městu a kraji málo šancí, hodlá Suchdol a spol. proti jižní cestě neohroženě bojovat. "Chceme využít některé právní nedostatky, ke kterým došlo při schvalování pražského územního plánu, nevzdáme se," slibuje Čížek. Okruh by měl být hotov do roku 2010. Kvůli táhlým sporům a zdlouhavosti stavebního řízení se ale může Praha dočkat opakování nekonečných peripetií, které dlouhá léta prožívala se stavbou dálničního okruhu Plzeň.
Suchdolská varianta vnějšího okruhu
Výhody: Odvedení tranzitní dopravy z přetížených ulic, kratší trasa, dřívější termín zahájení stavby.
Nevýhody: Negativnější dopad na životní prostředí, větší náklady na stavbu, výraznější zásah do obydlených oblastí, náročnější technické řešení.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu