Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Integrovaná doprava: další protesty
[plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR, Internet | Rovnost | Miloš Šenkýř | 27. 11. 2003] [tisk]
Další obce usilují o odložení startu integrovaného dopravního systému v Brně a okolí. Představitelé Šlapanic v okrese Brno-venkov tvrdí, že navržený tarif bude neúměrně drahý pro občany. "Nyní držitel roční jízdenky připlácí za možnost využívat ji ve třetím, tedy mimobrněnském pásmu 1350 korun. V budoucnu by rozdíl měl činit více než tři tisíce," řekl starosta Šlapanic Jan Střechovský. Včera se problémem zabývali tamní radní a Střechovský hodlá o změnu, případně odložení startu systému usilovat i v krajském zastupitelstvu. "Nenaříkáme nad náklady z městské pokladny, oproti dřívějšku dokonce ušetříme. O to více ale postihne změna obyvatele," argumentuje. Představitelé společnosti Kordis JMK, která zajišťuje start integrované dopravy, připouštějí, že obyvatelé obcí v nynějším třetím pásmu, do nichž nyní zajíždí brněnská městská hromadná doprava, pocítí změnu silněji než jinde. "Je ale potřeba si říci, že je to srovnání existujících disproporcí. Nižší jízdné těmto lidem v podstatě dotovalo město Brno, i když nešlo o jeho občany," říká Květoslav Havlík z Kordisu. Jako příklad uvádí právě Šlapanice a sousední Kobylnice. "Z obou míst je to na hranice Brna stejně daleko. Zatímco ve Šlapanicích nyní obyvatelé za jednu jízdu do Brna platí 19 korun, z Kobylnic jedou za patnáct jedním autobusem a pak si k pohybu po Brně musejí pořídit další jízdenku v hodnotě osmi, častěji dvanácti korun. V předplatném platí Kobylničtí v podstatě dvojnásobek," dodal.
Představitelé Šlapanic však míní, že systém, který přenáší tíhu na občany, je nespravedlivý. "Naši obyvatelé budou dotovat dopravu v okolí, nejen provozní náklady spojů k nám," míní starosta. Krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má IDS na starosti, však také změny vidí jako srovnání systému. "I bez zavedení integrované dopravy by se jízdné do Šlapanic zvýšilo," poznamenává. Nepovažuje za reálné, aby došlo ke změně tarifu. "Jsou vytištěny informační materiály, jízdní doklady, začala kampaň," podotkl. "Pokud chceme srovnat podmínky v kraji, pochopitelně se to vždy někoho dotkne," připomíná. Jednu změnu si však obyvatelé obcí v sousedství Brna vymohli již nyní. "S dopravci jsme se dohodli, že budeme prodávat i předplatní čtvrtletní jízdenku pro Brno a jednu sousední zónu," řekl Havlík. Dospělé bude stát 1610 korun (nyní stojí pro celé třetí pásmo 1350 korun), děti do 15 let 830 korun (nyní 690 korun), studenty a důchodce 1160 (nyní také 690 korun). Obyvatelé Šlapanic však s takovým srovnáním nesouhlasí. "S nynějším předplatným mohu například do Modřic. Ty ale nyní budou jinou tarifní zónou a musím si tam tedy připlatit," píše šlapanický senior Josef Prášek. Připomíná také, že jízdné zdarma nebo za sníženou částku s takzvaným seniorpasem budou platit jen na území města Brna.
V rámci IDS by od 1. ledna 2004 cestující s jednou jízdenkou měli moci cestovat vlakem, autobusy a městskou hromadnou dopravou. První etapa se dotkne území, na němž bydlí 555 655 občanů, což je 49 procent obyvatel kraje - zahrne kromě Brna také města Adamov, Blansko, Kuřim, Modřice, Šlapanice a Tišnov a 99 obcí v jejich okolí. V jejím rámci by mělo fungovat 99 linek tramvají, trolejbusů a autobusů a zahrne rovněž 120 kilometrů tratí Českých drah. Informace lze získat i na internetové adrese www.idsjmk.cz. Připomínky ze Šlapanic nejsou jediné, které se v rámci přípravy IDS vyskytly. Námitky se objevily i v dalších oblastech:
Kuřimsko: Obce v okolí i město samotné protestují proti rušení linek do Brna a proti přestupnímu uzlu u kuřimského železničního nádraží. Padly i názory, aby radnice přestupní uzel nepovolila.
Tišnovsko: Obyvatelé Lomnice a dalších obcí namítají, že nejsou součástí IDS. Dalším obcím vadí, že přijdou o přímé spoje.
Veverská Bítýška a okolí: Část obcí namítá, že do nich pojede více spojů, než potřebují, přesto ztratí přímé spojení do centra Brna. Zástupci Kordisu upozorňují, že většinou i s přestupy zůstane cestovní doba stejná, případně se zkrátí. Přibude vlakových spojů.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu