Dopravu v okolí Plzně čeká několik změn [plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | Právo | Ivan Blažek | 28. 11. 2003] [tisk] Ceny předplatného ve vnějším pásu integrované dopravy ještě nějaký čas vydrží. Několik novinek čeká dopravu v okolí západočeské metropole. Jisté je už zavedení taktových spojů na železnici z Plzně do Klatov a na některých trasách se uvažuje o zlepšení koordinace mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou.
Vlaky do taktu Taktová doprava, která v praxi znamená, že vlaky budou odjíždět ze stanic na vybrané trati v předem určeném pravidelném časovém intervalu, začne fungovat na trati Plzeň – Klatovy se zavedením nového jízdního řádu Českých drah, tedy od poloviny prosince. "Důležité je, že ČSAD přizpůsobí své spoje tak, aby na cestující v důležitých stanicích čekaly autobusy, které je budou rozvážet do dalších obcí v okolí," řekla Právu Zdeňka Kmochová z plzeňské městské společnosti Plzeňský holding, která s touto iniciativou přišla. "Máme hotový návrh taktové dopravy pro všechny tratě v Plzeňském kraji, v příštím roce by se mělo začít jednat o jejím zavedení na železnici z Plzně do Domažlic," dodala Kmochová.
Spokojení starostové Další změny možná pocítí cestující na linkách mezi Plzní a Starým Plzencem a z Plzně na Nýřany. "Zde vedle sebe v rámci Integrované dopravy Plzeňska fungují tři druhy dopravy vlak, autobus a plzeňská městská hromadná doprava. Pak se nezřídka stává, že se některé spoje dublují, například vlak jede prakticky současně s autobusem. A naopak v jiném čase spoje chybějí," podotkla Kmochová, podle níž se dokončuje studie optimalizace, na jejímž základě by se tyto nerovnoměrnosti upravily. "Pokud s jejími závěry budou souhlasit dotčené obce, kraj a další instituce, bylo by možné spojení upravit už od 29. února příštího roku," doplnila Kmochová. Je ale otázka, zda starostové dotčených měst a obcí návrh skutečně podpoří. Zatím totiž tvrdí, že jim současný stav celkem vyhovuje. "Neříkám, že je to teď optimální, ale blíží se to k tomu," uvedl třeba starosta Starého Plzence Pavel Kondr (ODS). "Je fakt, že někdy jezdí vlak a autobus blízko po sobě, to jsou ale spoje, které zase někde jinde navazují na další druhy dopravy. S tím asi nikdo nic neudělá." Se současným stavem je srozuměn i Josef Kučera (nez.), místostarosta Tlučné, která leží nedaleko Plzně na trase do Nýřan. "Platíme si linku městského autobusu z Plzně. Sice nás to stojí skoro dva milióny ročně, ale jsme maximálně spokojeni," řekl Kučera. Podle starosty Nýřan Jiřího Davídka (nez.) sice souběhy skutečně existují, jejich odstranění ale nebude snadné. "Nejvíce lidí od nás jezdí do podniku Dioss, který leží asi tři kilometry od Nýřan a zaměstnává na dva tisíce pracovníků. A tam železnice nevede," vysvětlil.
Zdražování? Zatím ne Ceny předplatného v takzvaném vnějším pásmu integrované dopravy, která zahrnuje přes třicet obcí a měst ve zhruba dvacetikilometrovém okolí Plzně - ta sama spadá s nejbližšími obcemi do vnitřního pásma - by se na měly udržet minimálně první čtvrtletí příštího roku na současné úrovni. A ta činí 350 korun za měsíc. "Zachování cen na toto období nám doporučili dopravci. Jak to ale bude vypadat dál, je otázkou řady jednání," poznamenala Kmochová. Ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl nebyl o mnoho sdílnější. "Ceny integrované dopravy neurčujeme my," podotkl ředitel. Jak ale doplnil, jen ceny nafty vzrostou kvůli úpravě spotřební daně o 1,80 koruny na litr a nahoru půjdou i částky za povinné ručení. Pokud by ceny ve vnějším pásmu zůstaly, srovnaly by se s cenou předplatného ve vnitřním pásmu, které odpovídá tarifům plzeňské hromadné dopravy. Cena měsíčního předplatního kupónu totiž v Plzni, v souvislosti s úpravami cen MHD, od Nového roku stoupne z 270 právě na 350 korun.