Povolení stavby tunelu Valíkem je pravomocné [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Plzeňský deník | Jiří Kokoška | 1. 12. 2003] [tisk] Výstavba nejnákladnější části dálničního obchvatu může začít. Stavební povolení k tunelu Valík je pravomocné. Jezdit by se tu mělo už za tři roky. Nejnákladnější stavba dálničního obchvatu, tunel vrchem Valík, může začít. Stavební povolení na tunel a most přes řeku Úhlavu totiž včera nabylo právní moci. "Nikdo se do řádného termínu neodvolal," uvedl po podpisu povolení Vratislav Ješátko z ministerstva dopravy a spojů. Podle Františka Poláka z firmy Metrostav, která ražbu 380 metrů dlouhého tunelu zajišťuje, se s prací začne ihned. Na tunelu totiž závisí, za jak dlouho se začne střední 3,5kilometrový úsek obchvatu používat. "Stavba tunelu bude trvat tři roky," řekl Polák. Most přes Úhlavu je možné postavit za dva roky. Nejrychlejší bude stavba povrchových částí, která zabere asi rok a půl. Nikoho tedy zatím nevzrušuje, že právě na povrchové úseky zatím stavební povolení není. "Řeší se ještě dvě majetkoprávní vypořádání s vlastníky pozemků. Rozhodnuto by v těchto sporech mělo být na jaře," vysvětlil koordinátor stavby obchvatu Petr Otásek, proč na celých 3,5 kilometru nebylo vydáno jediné povolení, ale budou tři dílčí. Na Valíku se už od října pracuje na odkrývání horniny, aby mohly vzniknout portály. Vlastní ražba začne v únoru. "Před tím bude osazena svatá Barborka. To se dělá u každé důlní činnosti," doplnil Polák.
Most přes řeku Úhlavu bude stavět společnost SMP Consctruction stejným způsobem jako most přes České údolí. Nejdříve budou do země zasazeny nosné železobetonové piloty, které se pak budou spojovat na sebe napojovanými monolitickými částmi. Cena 460 metrů dlouhého mostu, který bude až 25 metrů nad povrchem, přijde investora na 520 milionů korun. V této částce je ale zahrnuto také 2,6 kilometru dlouhé prodloužení takzvaného úhlavského sběrače. Do něj poteče nejen veškerá voda z dálničních ploch svažujících se k Úhlavě, ale v budoucnu také odpadní voda z domácností v Radobyčicích, které tímto mohou začít s dalším odkanalizováváním. Střední úsek dálničního obchvatu, který bude dočasně nahrazen zhruba šestikilometrovou objížďku má být kompletně průjezdný do konce roku 2006. Polovina profilu by ale mohla začít fungovat už na jaře téhož roku.