Regiotram Nisa splní svůj účel [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Integrovaný dopravní systém – ČR | Deník Jablonecka | Petr Karásek | 6. 12. 2003] [tisk] Veřejnou diskusi na téma Regiotram Nisa sleduji na stránkách Deníku Jablonecka s velkým zájmem. Protože se v některých příspěvcích objevilo v této souvislosti i mé jméno, pokusím se též do této diskuse přispět a na některé podněty reagovat. Záměr vedení tohoto druhu kolejové dopravy mezi Žitavou a Jelení Gorou je podnětný a bude-li v tomto rozsahu v budoucnu realizován, jistě bude přínosem pro celou oblast. Průchod Jabloncem byl vždy v minulosti předkládán ve dvou variantách, obě řeší úsek mezi Dolním nádražím a železniční zastávkou ČD u ulice SNP, v první je trasa vedena přes Dolní náměstí s nájezdem od Merkuru ulicí Soukennou přes budoucí terminál autobusové dopravy na dnešním autobusovém nádraží, druhá je vedena v dnešní trase kolejí ČD se zahuštěním sítě zastávek. V průběhu letošního roku byly tyto dvě základní varianty doplněny o další tři novou ulicí 5. května, ulicí Smetanovou kolem Bižuterie a Pasecké náměstí, varianta po kolejích ČD byla doplněna o možnost přemístění terminálu autobusové dopravy k Remizi.
Varianta přes Paseky byla označena jako technicky prakticky nerealizovatelná, všechny ostatní jsou s určitými plusy i mínusy možné. Tuto studii nechal zpracovat Krajský úřad a sloužit měla pro možnost výběru jedné z variant jabloneckými zastupiteli. Ti na základě předložených materiálů včetně stanovisek odborných útvarů z nich vybrali variantu A/1. Veřejnou diskusi rozhodně nevnímám jako posuzování výhod a záporů jednotlivých variant, ale jako příležitost pro mnohem širší úhel pohledu na celou tuto část Jablonce. V souvislosti s dokončenou rekonstrukcí ulice 5. května vznikla v poslední době nová představa o možném rozvoji města v jejím okolí. Představa rozšířeného centra do prostoru autobusového nádraží s prodloužením ulice Lipanské na okružní křižovatku Mostecká se vznikem velmi atraktivních investičních příležitostí, představa využívající zklidnění ul. 5. května k rozšíření nabídky investic (polyfunkční objekty) v jejím bezprostředním okolí a významnému rozšíření bytové výstavby v prostoru ulic Horská, Lesní a Raisova. Podle této s řadou odborníků konzultované představy je možno přestupní terminál autobusové dopravy vybudovat v prostoru zařízení ČSAD u Remize a propojit ho s kolejovou dopravou i v systému Regiotram, koleje zde u ul. Souběžné těsně k areálu ČSAD přimykají, představa bude následně rozpracována do podoby konkrétní urbanistické studie.
Základní námitkou oponentů je, že dojde k vytěsnění hromadné dopravy z centra a zesílení individuální dopravy automobilové. Z pohledu Regiotramu pak že trať povede periferií Jablonce, což opět povede k nárůstu počtu automobilů v centru. V těchto bodech si dovolím s oponenty nesouhlasit. Prostor u Remize je součástí centra stejně jako prostor dnešního autobusového nádraží. Hromadná doprava nebude z centra v žádném případě vytěsněna, jednotlivé linky "červených" autobusů budou projíždět třeba i Dolním náměstím a podél Radnice stejně jako dosud, pouze přestup mezi nimi bude ne na náměstí, ale u Remize. Pokud někdo z obyvatel okolních obcí zvolí k cestě do Jablonce Regiotram, pak pro pěší návštěvy centra je zcela jedno, jestli vystoupí na terminálu u Remize, nebo na dnešním autobusovém nádraží pěšky je to zhruba stejně daleko. Pokud bude návštěvník města pokračovat např. do Mšena, Vrkoslavic, pak stejně musí přestoupit na autobus a opět je zcela jedno, jestli u Remize nebo na autobusáku. Obě varianty průchodu městem jsou v souběhu, obě procházejí centrem, jejich vzdálenost není velká. Rozdílnost názorů je běžná, určitě je i obecně prospěšná. V řadě diskusních příspěvků se však objevily výrazy jako profitovat na prodeji lukrativních pozemků, zneužití funkce, jak nás okrást, hloupé rozhodnutí, arogance moci, opojení mocí, atmosféra strachu, záměrně utajované aktivity různých lobby, pohrdání odkazem našich předků. Musím je důrazně odmítnout, na takovou úroveň argumentace však nemohu klesnout. Jejich používání ve výše uvedených souvislostech je spíše otázkou pro psychoanalytika.
Petr Karásek, místostarosta Města Jablonec nad Nisou