Břeclav asi bude dopravní centrum Evropy [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | Rovnost | Zdeňka Hřebačková | 9. 12. 2003] [tisk] Za zavřenými dveřmi probíhalo včera jednání o napojení jižní Moravy na Dunaj vodní cestou a současně s tím o napojení tohoto druhu dopravy na připravované logistické centrum v Břeclavi. Jednání svolal poslanec Michal Kraus, který je zároveň předsedou Sdružení Dunaj – Odra – Labe. Přizváni byli i zástupci Jihomoravského kraje, Břeclavi, Kostic a Lanžhota. Právě těchto tří obcí se projekt na vybudování přístavu a zároveň multifunkční zóny týká. Měla by zasahovat do jejich katastrálního území.
”Plán na propojení České republiky s dunajskou vodní cestou začíná získávat konkrétní podobu. Záměr vychází z programového prohlášení vlády. Podporují ho jak ministerstva, tak Jihomoravský kraj. V Břeclavi by měl vyrůst nový říční přístav, a město by se tak stalo křižovatkou tří významných dopravních cest železniční, silniční a vodní,” řekl místostarosta Břeclavi Ivan Blaho. Rozhodnutí o tom, zda se projekt bude vůbec realizovat, ale padne až v polovině ledna příštího roku. ”Rozhodující bude, jestli dostaneme žádost ministerstva dopravy, aby plánovaný projekt byl zařazen do územních plánů Břeclavi, Lanžhota a Kostic. Pokud by se stavba měla zahájit v roce 2006, musí se všechny kroky zvládnout za dva a půl roku,” upřesnil Blaho. Jak místostarosta Břeclavi dodal, včera se přesně nestanovilo začlenění přístavu do uvedených území. Podle informací redakce by celá multifunční zóna včetně přístavu měla vyrůst za městem směrem na Lanžhot. Představitelé kraje, Břeclavi a okolních obcí si od projektu slibují stovky nových pracovních míst.
O spojení mezi Dunajem, Odrou a Labem se hovoří už přibližně jedno století.Rozšiřováním EU na východ dostal projekt vybudování kanálu Dunaj – Odra – Labe novou šanci.
Podle posledního stavu plánování má stavba kanálu začít nejdříve od Dunaje k Břeclavi. Okresní město má převzít funkci multifunkčního nákladního terminálu. Na tomto prvním úseku se musí podílet Rakousko a je nutno rozhodnout, zda má být kanál budován západně, nebo východně od řeky Moravy. Náklady na výstavbu přibližně osmdesátikilometrového úseku mezi Vídní a Břeclaví jsou vyčísleny na pětadvacet miliard korun. Projekt by mohl získat dotaci až 85 procent z fondu soudržnosti Evropské unie.Na tento první stavební úsek právě probíhá studie realizovatelnosti, na níž se podílí česká strana jako vedoucí projektu a účastní se svými vstupy i odborníci z Rakouska a Slovenska. Do konce tohoto roku má být studie předložena a má představovat seriózní podklad pro rozhodování.