Dostavba D11 se možná ještě letos rozběhne [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Dálnice – D11 | Haló noviny | Václav Vanžura | 11. 12. 2003] [tisk] Sladit zájmy v dopravě není jednoduché. Dálnice a rychlostní silnice zabezpečují nejen mezinárodní dopravu, ale také zpřístupňují rychlým a bezpečným způsobem jednotlivé části území, kde navazují na místní infrastrukturu. Slouží tak nejširší veřejnosti a ve svém důsledku zabezpečují uspokojování potřeb obyvatel České republiky. Jejich zařazení mezi veřejně prospěšné stavby je proto zcela nezpochybnitelné... praví se mj. v důvodové zprávě návrhu zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, který minulý týden propustila Poslanecká sněmovna do druhého čtení. Není ovšem pravdou, jak matou veřejnost někteří oponenti, že cílem tohoto zákona je republiku »zadálnicovat«. Řeší totiž urychlení staveb konkrétních pěti dálnic a 11 rychlostních komunikací, které jsou již rozestavěny či stavebně technicky připraveny. Každá z těchto staveb se potýká jak se specifickými, tak i obecně platnými problémy zejména legislativního rázu. Platí to rovněž o dálnici D11 od Prahy na východ Čech, jejíž výstavba se v 80. letech zastavila za Poděbrady. Jejímu pokračování po »Listopadu« pak bránil nejen nedostatek financí, ale i nezájem vlád ODS, jejichž prioritami byly dálniční tahy na západ. Teprve v posledních několika letech, v důsledku tlaku veřejnosti a místních a regionálních samospráv, dostala D11 »zelenou«, především bylo vyřešeno její financování ze státního rozpočtu a úvěru od Evropské investiční banky (EIB).
Tento stav trvá již přes tři roky, přesto se dodnes na stavbě nekoplo, ačkoliv je technicky připravena. Dosud platná legislativa, v níž se prolínají stavební zákon s občanským zákoníkem a zákony na ochranu přírody, umožňuje totiž nejen skutečným (kvalifikovaným), ale zejména však samozvaným ochráncům přírody do procesu stavebních správních řízení aktivně vstupovat a úspěšně stavby blokovat. Tzv. ekologové totiž na úseku D11 zvolili především taktiku odkoupení pozemků od nic netušících vlastníků. Jak sdělil Haló novinám Ing. Alois Lichnovský, ředitel závodu Praha, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), především z této příčiny není na úseku Libice - Chýšť uzavřeno 125 z 927 listů vlastnictví (LV), mezi Chýští a Osičkami jsou to pouze tři z 226 LV a od Osiček po Hradec Králové jde o 69 z 252 LV. Zvláště tento poslední úsek je typický, kde vcelku krátký pozemek si po několika metrech mezi sebou rozdělilo 68 vlastníků. »Přitom s každým z nich je nutno uzavřít jednu až tři smlouvy,« řekl Lichnovský, a proto, »významně se zvětšil počet případů, které je nutné řešit vyvlastněním, a tím dochází k prodloužení přípravy staveb. Přesto jsou stavby, u kterých majetkoprávní vypořádání již není důvodem jejich nezahájení, zde hraje roli vydání výjimky z kriticky ohrožených druhů, která je v kompetenci ministerstva životního prostředí,« dodal Lichnovský.
Výkup pozemků však zbrzdilo i snížení výkupní ceny z loňských 40 na letošních 21 korun za metr, čímž se vlastníci cítili poškozeni a odmítali pozemky prodávat. Své rozhořčení však neprávem zaměřili vůči ŘSD, které výkupy provádí. »Jsme státní příspěvkovou organizací, která může jednat pouze v souladu s platnými právními normami, to se týká i oceňování pozemků pro výstavbu,« vysvětlil Lichnovský. Tento problém by však měl po 1. lednu 2004 padnout. Jak nám řekl starosta Chlumce n. C. Miroslav Uchytil, v platnost má vstoupit nová vyhláška ministerstva financí, jež stanoví cenu na 50 korun za metr pozemku. »Těch 50 korun způsobí lavinu výkupů,« doufá Uchytil, »jsem optimista a věřím, že příští rok se stavba dálnice rozjede.« Pomoci tomu může i zmiňovaný zákon, bude-li schválen. »Nyní bude návrh projednán v hospodářském výboru sněmovny, lhůta je o 20 dnů prodloužena, aby bylo dost času na prodiskutování.
Reálný termín platnosti vidím od 1. července 2004,« řekl nám jeden z iniciátorů a předkladatelů zákona Vlastimil Dlab, poslanec za KSČM. Návrh však naráží na odpor poslanců ODS i z Královéhradeckého kraje, jimž se nelíbí možnost vyvlastnění pozemků podle této normy. »Nejde ale o žádné znárodňování, nýbrž o vyvlastnění za úhradu, což není nic protiústavního,« upozornil Dlab. Aby však ODS nevypadala příliš černě, byl za iniciátora zákona (nepravdivě) v sobotním článku východočeských deníků Bohemia označen náměstek hradeckého hejtmana Jaroslav Vácha (ODS). Faktem ovšem je, že Vácha i hejtman Pavel Bradík (ODS) návrh zákona podporují. Poslední informace však hovoří, že odvolání »ekologů« proti stavebnímu povolení na D11, vydanému 9. září, bylo ministerstvem dopravy zamítnuto a stavba by v některých úsecích mohla být ještě letos zahájena. Nepodaří se sice již prostavět finanční prostředky na tento rok, podle ředitele Lichnovského však budou převedeny do roku 2004. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury půjde zhruba o 750 miliónů korun, úvěr od EIB dosud čerpán nebyl.