Petr Otásek: Museli jsme riskovat [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | ned | 13. 12. 2003] [tisk] Od pondělka se Plzeň dočká objízdné trasy. Mnoha Plzeňanům se už v pondělí splní letitý sen. Nejvyšší představitelé státu přestřihnou pásky a na nebi se kolem 17. hodiny rozzáří obrovský ohňostroj. To bude signál pro obyvatele města, že se otevřela objízdná trasa - provizorní dálniční obchvat Plzně. O trasu obchvatu, o to, zda má vést kratší variantou přes okraj Plzně, nebo dál kolem Štěnovic, se vedly urputné spory zhruba deset let. Mezi lidi, kteří budou mít v pondělí velký důvod slavit, patří také bývalý náměstek plzeňského primátora Petr Otásek. Ten totiž v podstatě od konce roku 1998 převzal roli koordinátora výstavby obchvatu a sloužil coby styčný důstojník mezi institucemi, firmami a lidmi, kteří se kolem dálničního obchvatu pohybovali. A jak Petr Otásek dnes, kdy bitva o trasu skončila, celou kauzu komentuje? Jak ji s odstupem času vidí? Co Petr Otásek říká?
* O rozhodnutí Klausovy vlády vést dálnici nikoliv původně schválenou variantou, ale delší trasou: Kdyby se v roce 1994 neměnily trasy, mohlo se po obchvatu už čtyři nebo pět let jezdit.
* O situaci v letech 1998 a 1999: Kdybychom znovu otevřeli diskusi a chtěli trasy dálnice posuzovat, obchvat by se ještě dlouho nestavěl.
* O rozhodnutí prosadit delší trasu obchvatu: Byl to krok do tmy. Ale byl nutný.
* O riskování: Nic jiného nám nezbývalo.
* O tom, jaký přínos bude mít objízdná trasa pro Plzeň: Plzní denně projede dva a půl tisíce kamionů, ty zákonitě z města zmizí.
* O hrozbě, že obchvat odvede městu návštěvníky: Devadesát procent turistů do Plzně jezdí kvůli pivovaru a ti budu jezdit dál.