Brno a okolí už využívá integrovaný dopravní systém [plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | Hospodářské noviny | Tomáš Fránek | 2. 1. 2004] [tisk] Desítky tisíc lidí mohou na jednu jízdenku cestovat autobusy, vlaky a městskou hromadnou dopravou. Radikální změny v dopravě platí od včerejška v Brně a v další asi stovce okolních měst a obcí. Začala totiž první etapa integrovaného dopravního systému, která sjednotila jízdní řády a jízdné při přepravě ve vozidlech brněnského dopravního podniku, Českých drah a devíti soukromých dopravců. Integrovaný systém začal fungovat pro téměř půl miliónu obyvatel, tedy skoro pro polovinu obyvatel Jihomoravského kraje. Radní kraje přitom odhadují, že pro dopravce přinese letos účast na integrovaném systému ztrátu ve výši 50 až 60 miliónů korun. "Tuto částku musíme Českým drahám a autobusovým dopravcům uhradit. Peníze získáme jak od státu, tak z rozpočtu kraje a obcí," řekl Jaroslav Pospíšil. K novému systému organizovanému firmou Kordis, kterou založil kraj společně s městem Brnem, smluvně přistoupilo na 70 procent obcí. Ty nyní zaplatí 50 korun za obyvatele. Některá města, jako například Kuřim, ale smlouvy o podílu na integrovaném systému nepodepsaly s tím, že systém není dostatečně připravený. Zástupci těchto obcí upozorňují na nutnost řady dalších investic, jako jsou záchytná parkoviště nebo dopravní značení.
Současně se startem integrovaného dopravního systému se v Brně zvýšilo jízdné v městské dopravě. Za nejběžnější používanou jízdenku nyní lidé zaplatí místo dvanácti třináct korun, dražší jsou i předplatní jízdenky. Na systému se podílí 11 dopravců, kteří investovali především do informačního vybavení vozidel. České dráhy už od poloviny prosince kvůli integrovanému dopravnímu systému v Brně a okolí zavedly takzvanou taktovou dopravu, kdy ve špičce jezdí vlaky v intervalu 20 až 30 minut, posílily i noční spoje. Dráhy též začaly opravovat starší vozy, které na trasách integrovaného dopravního systému jezdí. Do systému investovali i další dopravci. Firma ČSAD Brno, která zajišťuje v rámci systému dopravu na třinácti trasách, zaplatí šest miliónů za nové vybavení autobusů informačními boxy, brněnský dopravní podnik si kvůli vybavení vozů půjčil od magistrátu 14 miliónů.