Do Spojených států se vracejí vlaky [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – svět | Vysočina | Dušan Provazník | 3. 1. 2004] [tisk] Železnice se postupně opět stává hlavním dopravním prostředkem pro přepravu zboží. Zatím se to děje jen ve Spojených státech, ale ke stejnému cíli směřuje i Evropa, která považuje železniční dopravu za ekologicky čistší a bezpečnější, než je dosud převažující silniční doprava. Vlak byl ve Spojených státech od 19. století hlavním způsobem nákladní dopravy. Jedna vlaková souprava mohla mít až 150 vagónů, takže železnice byla z hlediska spotřeby paliva značně lacinější než kamiony. Situace se začala měnit v 50. letech minulého století, kdy továrny začaly vyrůstat i v málo zalidněných oblastech USA, kam železnice nevedly. V téže době vláda začala ve velkém financovat z veřejných prostředků stavby dálnic mezi jednotlivými státy, což zvýhodňovalo kamionovou dopravu.
Na přelomu 20. a 21. století však došlo k obratu, k čemuž přispěly i stále delší zácpy na dálnicích a znečišťování ovzduší automobily. Železnice, která v USA byla mezitím zprivatizována, podstatně zlepšila své služby. A to nejen tím, že je dnes rychlejší, neboť používá nové tratě vyhýbající se přetíženým železničním uzlům kolem velkých měst, ale zavedla i pro nákladní vlaky přesný jízdní řád, takže ti, kdož expedují zboží, přesně vědí, kdy jejich zásilka dorazí do cíle. To vedlo k tomu, že i největší americká zasilatelská firma United Parcel Service (UPS), která má 88 tisíc kamionů pro přepravu zásilek, se rozhodla v některých oblastech USA přejít na železniční dopravu. V září loňského roku zřídily železniční společnosti Union Pacific a CSX speciálně pro UPS nové spojení mezi New Yorkem a Los Angeles. Jejich vlaky, nyní urazí vzdálenost mezi východním a západním pobřežím USA za 63 hodin, a mohou tak konkurovat kamionům, které na tuto trasu potřebují 60 hodin.
eleznice skoncovaly i s dosavadní praxí, kdy se s odjezdem nákladních vlaků čekalo zpravidla, až budou všechny vagóny plné, a zavedly nyní i pro nákladní dopravu přesný jízdní řád. Změny v nákladní dopravě se promítají příznivě i do celkové ceny většiny zboží. Evropa s určitým zpožděním následuje americký model. Od roku 1970 do roku 2000 klesl v zemích Evropské unie podíl nákladní železniční dopravy z 21 procent na 8 procent. V 10 kandidátských zemích, které se stanou členy unie od 1. května 2004, je naštěstí současný podíl železniční nákladní dopravy o něco vyšší - pohybuje se od 25 do 30 procent, neboť výstavba dálnic tu byla pomalejší než v západní Evropě, stejně jako růst počtu aut všech druhů včetně kamionů. Orgány Evropské unie už přijaly opatření, která mají v dohledné době snížit podíl silniční dopravy a zvýšit konkurenční schopnost železnic. Jde mimo jiné o podstatné zkrácení doby přepravy po železnici a urychlené budování transevropských železničních sítí.