Integrovaný systém dopravy začal s potížemi [plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | Právo | kg, jac | 3. 1. 2004] [tisk] Problémy s dopravou zejména v malých městech a v obcích v okolí Brna provázely Nový rok i první pracovní den, kdy začal fungovat Integrovaný dopravní systém na Brněnsku. Lidé z obcí v okolí Brna kritizovali zejména malou informovanost o spojích a také malou připravenost řidičů autobusů a pracovníků Českých drah, kteří měli občas problémy s prodejem jízdenek. Nevíme, odkud co jede
„Je to hrozný chaos, nikde tu nejsou informační tabule, nedozvíte se, odkud co jede. Jsou tu jen jízdní řády, ale odkud jede jaký autobus a jak to na sebe s vlakem navazuje, to už nikdo neví. Navíc fronta u poklady skoro na půl hodiny, to se nedá. Jedeme s manželkou do Brna autem," řekl Právu Pavel Slováček z Kuřimi. Jeho názor podporovali i další cestující, kteří měli dovolenou a chtěli si v pátek vyzkoušet, jak se v pondělí dostanou do práce a jejich děti do školy. Většinou nechápali, jak se bude cestovat, protože nový systém dopravy zatím nemají zažitý ani cestující, ani prodejci jízdenek. Navíc se stane, že v zimním období má vlak zpoždění a autobusy, které na něj navazují, odjedou, protože mají svůj jízdní řád. "Já i manžel pracujeme v Brně a náš syn tam chodí na gymnázium. Jsem zvědavá, jak to v pondělí dopadne, ale asi nám nezbude nic jiného než časně ráno cestovat autem a pozvolna zjišťovat optimální spoj. Pak to snad bude fungovat, ale první dny budou asi komplikované," doplnila Jana Hřebačková. Rozpačitost vládla i v obcích na jih od Brna, hlavně na trase linky směřující přes Ostopovice a Troubsko, kde chyběly jízdní řády.
"Opomněl je tam vylepit dopravce, ČSAD Brno-město. My jsme to urgovali a dnes ráno kolem osmé už byla zjednána náprava," řekl Právu Květoslav Havlík z krajské organizace Kordis, která má fungování Integrovaného dopravního systému na starosti. Podle Havlíka pracovníci Kordis ve čtvrtek i v pátek projížděli všechny trasy a osobně se přesvědčili o situaci. "Všechny autobusy vyjely na tratě, i když s určitými problémy. Autobusy vyjely z výchozích stanic ve správných časech, byly vybaveny, jak mají být, ale dva faktory způsobily zejména ve čtvrtek značná zpoždění. Prvním důvodem byl prodej jízdenek ve vozech - některým řidičům potrvá týden, možná čtrnáct dní, než se to naučí. Nemohli jsme však systém připravovat nanečisto," vysvětlil Havlík a dodal, že druhou příčinou zpoždění autobusů byl čtvrteční stav vozovek na Blanensku. V pátek se již situace zlepšila. Dopravní podnik města Brna (DPmB) byl připravený na nový systém už na Silvestra a noční spoje jezdily jak podle nového systému, tak i podle starého. "My jsme to zajistili na oba způsoby, aby nám někdo někde nezůstal. Každopádně jízdní řády a všechny potřebné informace máme vyvěšené a naše informační kancelář pracuje na plné obrátky," uvedla mluvčí DPmB Hana Pohanová. V příměstských obcích spokojenost
Telefonní linky Kordis byly celý čtvrtek a pátek přetížené. Podle Květoslava Havlíka jsou reakce cestujících zatím opatrné. "Kritika nebyla dominantní. Jen asi zhruba pětinu telefonátů představovaly stížnosti, zbytek tvořily spíš dotazy na konkrétní problémy," řekl Havlík. Jak se zpravodajové Práva mohli přesvědčit, ke spokojeným bez větších výhrad patří obyvatelé obcí v okolí Brna, které zavedením nového systému získaly pravidelné celodenní spojení s krajským městem. Prodloužení linek městské dopravy si pochvalují například v Kobylnicích, v Bílovicích nad Svitavou, v České, Lelekovicích, ale třeba i ve Veverské Bitýšce, Rozdrojovicích a Jinačovicích.