Hejtmanovo prohlášení aktivisté vítají [plný text článku | kategorie: Dálnice – D8 | Deník Směr | Karel Otcovský | 7. 1. 2004] [tisk] Hejtman Jiří Šulc se na sklonku uplynulého roku nechal slyšet, že jednou z priorit Ústeckého kraje je urychlené dokončení dálnice D8. Dobudování dálnice je podle Šulce nezbytnou podmínkou pro příliv strategických investorů. Její existence navíc odlehčí stávajícímu nadměrnému provozu kamionů na mezinárodní silnici E55 vedoucí přes hraniční přechod Cínovec. Tato zpráva potěšila členy dubského občanského sdružení Krušnohorský koprník, které spolu s dalšími iniciativami působícími na obou stranách česko-německé hranice zbrojí proti neúměrnému průjezdu kamionů obcemi ležícími podél trasy. "Prohlášení hejtmana Šulce rozhodně vítáme. Věříme, že dálnici se podaří otevřít v plánovaném termínu, tedy v roce 2006," konstatoval včera Jindřich Pech, předseda sdružení. Záměr urychleného dokončení dálnice má ale nadále jednu povážlivou trhlinu."Zákon o přijetí úvěru určeného na výstavbu a rekonstrukce mezinárodních silnic měla vláda projednat už v červnu loňského roku. Nestalo se tak. K dokončení dálnice D8 na české straně je potřeba 19 miliard korun," připomněl hejtman. To je pořádná suma peněz, které bude vláda, při ohlášených úsporných finančních opatřeních, ve státním rozpočtu určitě složitě dohledávat.
Dálnice D8 je ostře sledovanou stavbou především ve městech a obcích od Velemína po Dubí, a také v Německu. Jejich obyvatele trápí hluk a smog, které kamiony produkují. E55 totiž denně projíždějí stovky a tisíce tahačů. České i německé občanské iniciativy a sdružení se proto spojily v boji za zrušení nebo alespoň razantní omezení provozu těžké nákladní dopravy na silnici vedoucí na cínovecký přechod. Nejvýznamnějším počinem jejich společného úsilí byla listopadová Mezinárodní konference o problematice nákladní dopravy ve východním Krušnohoří. Její účastníci se po několikahodinové diskusi usnesli na pěti konkrétních krocích. Nejvýznamnějším závěrem byl příslib autodopravců, že po dokončení dálnice D8/A17 z Prahy do Drážďan nebudou již přes hraniční přechod Cínovec/Altenberg jezdit nákladní automobily, a to i tehdy, bude-li to technicky možné. Aktivisté podle Pecha svorně doufají, že dojde k nárůstu přepravy nákladů po železnici a to přesto, že podíl železniční dopravy je v kandidátských zemích zhruba třikrát vyšší jak v samotné EU. "Pokud se po dokončení dálnice podaří uchránit Krušné hory před náporem žadatelů o výstavbu větrných elektráren, existuje reálný předpoklad, že by se i do hor v Ústeckém kraji mohl v mnohem větší míře vrátit turistický ruch."