Dálnice D11 se začne stavět v lednu [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | MF Dnes | vob, ČTK | 2. 12. 2003] [tisk] Alespoň částečně se po dálnici z Poděbrad na Hradec Králové začne jezdit koncem roku 2005. Začátkem příštího roku by měla pokračovat léta odkládaná dostavba dálnice D11 z Poděbrad na Hradec Králové. Proti jsou stále ekologové. Zhruba kilometrový úsek hradecké dálnice D11 z Poděbrad na Nymbursku včetně dvou železničních mostů se podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana začne stavět nejpozději v lednu příštího roku. "Stavební povolení bude pravomocné v prosinci," řekl Laušman. Úvodní dvacetikilometrová část dálnice z Poděbrad do Chýště je podle něj už majetkově vypořádána. "Pro dva úseky se ale čeká na udělení výjimky z kriticky ohrožených druhů od ministerstva životního prostředí. Bude to asi tím omezujícím faktorem, protože proti ní se dá očekávat odvolání," podotkl Laušman. Odvolání očekává i proti stavebnímu rozhodnutí, takže stavět v tomto úseku se podle něj začne až v dubnu nebo květnu 2004. Pro druhý, také asi dvacetikilometrový úsek z Chýště do Hradce Králové už ministerstvo životního prostředí výjimku udělilo. Příprava stavby prvních deseti kilometrů by se tak mohla administrativně vyřídit v prvním čtvrtletí příštího roku. Příprava druhé části stavby je ale komplikovanější. Vede přes pozemek, který vlastní 67 ekologických aktivistů.
"Probíhá vyvlastňovací řízení. Termín zahájení stavby záleží na jeho výsledku. Myslím si ale, že taky začne v příštím roce," míní Laušman. Stavba dálnice D11 je podle něj finančně zajištěna. Je totiž součástí úvěrového programu na dálniční stavby od Evropské investiční banky. Laušman se domnívá, že se dálnici D11 podaří zprovoznit do konce roku 2005, i když zřejmě ne v plném rozsahu. V některých částech bude hotova zřejmě jen v polovičním profilu. "Záleží na tom, kdy se začne stavět. Pokud se to podaří do května, tak se to stihnout dá," dodal. Začátkem roku 2005 totiž začne v Kolíně vyrábět nová automobilka Toyoty, Peugeotu a Citroënu. Ta pro svoje zásobování dálnici nutně potřebuje. Že bude včas dostavěna, k tomu se při jednání s japonsko-francouzským investorem zavázala vláda už téměř před dvěma lety. Proti dostavbě dálnice protestují už několik let ochránci přírody. Tvrdí, že šetrnější by bylo rozšířit nynější silnici číslo 11 a vybudovat obchvaty obcí. Obávají se zejména o osud chráněného Libického luhu, jedinečného pozůstatku původního lužního lesa u Libice nad Cidlinou. Vyskytuje se v něm mnoho vzácných rostlin a živočichů. "Zábor půdy, emise, konflikt s nenahraditelnými a neocenitelně vzácnými zbytky přírody jsou vše možné, jen ne ekologické," řekl už dříve Jiří Malík ze Sdružení za šetrnou dopravu. Na druhou stranu policisté tvrdí, že dokud se neprodlouží dálnice, bude silnice číslo 11 dál jednou z nejnebezpečnějších v regionu. Jen loni na ní zahynulo osm lidí.