Duha má připomínky k územnímu plánu kraje [plný text článku | kategorie: Dálnice – D3, Rychlostní silnice – ČR: ostatní | Právo | Vladimír Vácha | 2. 12. 2003] [tisk] Ekologické hnutí DUHA má řadu připomínek spojených s posuzováním a schvalováním územního plánu vyššího územního celku Jihočeského kraje, zejména v souvislosti s trasou rychlostní komunikace R 3 na hranice s Rakouskem. Ekologové se domnívají, že je nezbytné, aby kraj spolupracoval s rakouskou stranou a požadují posoudit koncepci chystaného územního plánu na základě mezinárodní konvence ESPOO. "Územní plán by měl splňovat při všech řešeních podmínky tzv. Kjótského protokolu a bylo by škoda, kdyby rozvojové plány kraje poškodily kvalitu životního prostředí," tvrdí představitel DUHY Ondřej Šanda. Ekologové jsou přesvědčeni, že je bezpodmínečně nutné modernizovat železniční tah Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště a trať rekonstruovat pro rychlost 120 resp. 160 km/hod. "Pokud se dává priorita budování dálnice, která spolyká mnoho financí, může se stát, že na budování moderní železnice nebudou peníze. Železniční doprava je příznivější k životnímu prostředí a po zmíněné modernizaci, je možné na ni přesunout největší část z kamiónové silniční přepravy," uvedl Šanda. Dodal, že dálnice D 3, rychlostní komunikace R3, R4 včetně všech přivaděčů a ochranných pásem přinese velké množství problémů. On i další ekologičtí aktivisté se domnívají, že kdyby se celá navrhovaná stavba měla posuzovat z hlediska vlivu na životní prostředí v celé trase, je velmi pravděpodobné, že kladné hodnocení nedostane.
"Podle Posouzení vlivu návrhu rozvoje dopravních sítí ČR na životní prostředí zpracované týmem Ústavu aplikované ekologie z Kostelci nad Černými lesy, je část dálnice mezi Českými Budějovicemi a Dolním Dvořištěm a část vedoucí přes Posázaví označována za ekologicky nejcitlivější. Trasa kříží četné biokoridory a ohrožuje přírodně cenná území. Například trasa D 3/R 3 má přetnout tok a nivu Třebonínského potoka, který tvoří lokální biokoridor. Jako ekologicky optimální dopravní řešení se proto jeví modernizace současných silnic s vybudováním potřebným obchvatů obcí, přeložek a stoupacích pruhů. Navrhovaná stavba sítě dálnice, rychlostních komunikací a příslušných přivaděčů je zbytečně naddimenzovaná, neboť nedosahuje kapacitu 40 000 vozidel za den. Ze seriózních dopravních průzkumů vyplývá, že intenzita dopravy po E 55 v úseku České Budějovice – Planá u Českých Budějovic nepřevyšuje 11 - 16 tisíc vozidel denně a Planá u Českých Budějovic – Velešín 7000 vozidel denně," shrnul výhrady ekologů Šanda. Neopomněl v této souvislosti připomenout, že už v červenci 1999 schválil rakouský parlament novelu zákona o rozvoji silnic a dálnic a v této novele potvrdil, že navazující silniční trasa od hranic s ČR na Linec zůstane nová komunikace pouze v kategorii spolkových silnic.