Nová silnice do Oseka je v předstihu [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11, Silnice – ČR | MF Dnes | vob, ČTK | 2. 12. 2003] [tisk] Téměř devítikilometrová silnice spojí dálnici D11 s průmyslovou zónou, kde staví Toyota. Až do poloviny roku 2004 budou muset řidiči strpět uzavření silnice z Velkého Oseka do Poděbrad. Staví se tady nový přivaděč z ovčárecké automobilky Toyoty, Peugeotu a Citroënu. Stavba nové silnice z průmyslové zóny v Ovčárech do Velkého Oseka je díky příznivému počasí v předstihu. Stavbaři chtějí ještě do příchodu zimy položit na zpevněné úseky první asfaltovou vrstvu. Téměř devítikilometrová silnice spojí dálnici D11 s průmyslovou zónou, v níž staví novou automobilku Toyota, Peugeot a Citroën (TPCA). Silnice by měla být hotova do června příštího roku. Právě tak dlouho ještě potrvá uzavírka frekventované silnice přes Velký Osek, kudy tisíce řidičů jezdí z Kolína na dálnici. "Stavba probíhá podle harmonogramu. Myslím si, že se silnici podaří zprovoznit v polovině příštího roku," řekl generální šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Zhruba polovinu stavby představuje rozšíření současné silnice, zbytek stavba nové. Náklady by měly dosáhnout asi 370 milionů korun, z nichž 352 milionů korun hradí stát, zbytek obce. V rámci rozšíření stávající silnice II/125 se ve Velkém Oseku mimo jiné překládají inženýrské sítě a staví nová kanalizace. Ve všech domech podél cesty byla kvůli očekávanému hlukovému zatížení vyměněna na náklady investora okna.
"Obyvatelé jsou velice vstřícní," řekl vedoucí konsorcia stavebních firem Pavel Machek. Lidé navíc budou moci do Ovčár jezdit po nové cyklostezce, která vzniká podél silnice. Spokojenost s hladkým průběhem stavby nezastíral ani šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Nová silnice přejde do majetku Středočeského kraje. V souvislosti s průmyslovou zónou pro TPCA se připravuje také stavba silnice II/328 z Ovčár přes Jestřabí Lhotu na dálnici D11, která bude stát zhruba 400 milionů korun.
Podle Laušmana už bylo vydáno územní rozhodnutí a právní moci by mělo nabýt na začátku prosince. Dá se proto předpokládat, že do roku 2005 bude silnice postavena. Je ale třeba ještě vyřídit stavební povolení a majetkoprávní otázky. Laušman nevěděl, zda se někdo z vlastníků pozemků pod budoucí silnicí neodvolal. Cena vykupovaných pozemků je ale podle něj větší než standardně pro silnice vykupované státem. Vzrostla s ohledem na výkupní cenu pozemků pro průmyslovou zónu, která činila 250 korun za metr čtvereční. Lidé odmítali prodávat pozemky pro silnici za 20 nebo 40 korun, takže byla dohodnuta cena 240 korun. S novými silnicemi v okolí města počítá také radnice v Kolíně. Ta nyní připravuje obsáhlou studii, která by měla zjistit dopravní zatížení města po roce 2005, kdy automobilka spustí výrobu. Obecně se počítá s tím, že hlavně nákladních aut v Kolíně a okolí přibude. "Jde o to, abychom věděli, jaká bude situace a jak ji případně řešit," řekl místostarosta Jiří Buřič.