Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Zvonařka osiří. Ubudou jí linky
[plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | MF Dnes | Robert Klos | 2. 12. 2003] [tisk]
Autobusové nádraží doplatí na revoluční změny v hromadné dopravě, přijde o regionální spoje. Největšímu autobusovému nádraží jižní Moravy - brněnské Zvonařce - skončily zlaté časy. Od ledna tam poklesne provoz zhruba o třetinu. Nový systém integrované dopravy totiž klade důraz na vlaky a tramvaje. Hlavní brněnské autobusové nádraží Zvonařka od prvního ledna částečně osiří. Přijde o stovky autobusových linek, které budou mít konečnou na kraji Brna.
Regionální autobusy již nebudou zajíždět do centra města, ale vyloží cestující na dopravních uzlech v okrajových čtvrtích: v Bystrci, Starém Lískovci, Králově Poli nebo v Židenicích. Odtud lidé pojedou městskou hromadnou dopravou, zejména tramvajemi. Tak to stanovuje nový integrovaný dopravní systém, který od konce roku revolučně změní chod dopravy v Brně a zhruba dvacetikilometrovém okruhu kolem města. "Působí to dojmem, že se Zvonařkou nový dopravní systém vůbec nepočítá. Přitom odtud jezdí spousta mezinárodních linek a linek zvláštního významu, například ve směru do Mikulova nebo do Hodonína," uvedl Tomáš Střelský, ředitel společnosti ČSAD Brno-město.
Podle statistik přijde Zvonařka měsíčně o 11 506 spojů, což znamená, že se provoz na nádraží sníží o třetinu. "Pro nás to znamená roční ztrátu sedmi milionů korun. To je asi pětina z ročního objemu peněz," uvedl ředitel Zvonařky Jiří Večeřa. Dodal, že firma hledá řešení a snaží se nasmlouvat co nejvíce zájezdových a příležitostných dopravců. Podle tvůrců nového systému nebylo cílem Zvonařce uškodit. "Páteřní dopravou budou vlaky a městská hromadná doprava, hlavně tramvaje," uvedl Jaromír Holec, ředitel společnosti Kordis, která má na starosti spuštění a provoz systému. Kolejová doprava má prý řadu výhod: funguje nezávisle na běžném provozu na silnicích a nezdržují ji automobilové zácpy. Navíc je ekologická a pojme najednou více cestujících. "Nerozhodujeme se, zda Zvonařka ano, nebo ne. Systém je založen na tom, že odstraňuje průjezdy regionálních autobusů přes centrum města. Jedná se o průvodní jev systému, nemůžeme bohužel dělat nic jiného," dodal Holec.
Zvonařka patří od roku 1989 společnosti ČSAD Brno-město. Loni prošlo nádraží nákladnou rekonstrukcí, při níž musela být obnovena betonová plocha na střeše, kde parkují autobusy. Pro příští rok se plánuje oprava zastřešení nástupišť. Těch je celkem osmačtyřicet. "Udělali jsme bezbariérové přístupy na nástupiště, všechny zastávkové stojany mají nápisy v Braillově písmu pro nevidomé, nádraží jsme osadili hlásiči pro nevidomé - od příchodu až k jednotlivým nástupištím. A teď jsme mimo hru," stěžuje si Večeřa. Jaromír Holec oponuje, že se stejnými problémy by se potýkalo autobusové nádraží, i kdyby patřilo městu nebo jinému soukromému subjektu.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu