Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Je solení silnic a chodníků přežitkem?
[plný text článku | kategorie: Vliv na životní prostředí – ČR | Liberecký deník 9. 1. 2004] [tisk]
Správci silnic v kraji využívají k údržbě zimních vozovek sůl. Ne ale vždy. V hlubokém sněhu a při vysokých mrazech nepomáhá. Navíc názory na její používání se různí. Ničí fasády, karoserie vozů, škodí životnímu prostředí, může se dostávat do spodních vod. Některé úseky silnic by ale byly bez jejího použití nesjízdné.
Používat sůl do hlubokého sněhu je nesmysl
"Sůl účinkuje jen do minus šesti stupňů Celsia. Do hlubokého sněhu vůbec nemá smysl ji sypat. Sníh se prostě musí odhrnout pluhy," uvedl Andrej Grežo, ředitel Technických služeb Žatec. Někteří správci silnic ale tvrdí, že bez použití soli, například ve větších stoupáních, zůstanou vozovky nesjízdné, silnice pak zatarasí uvízlé kamiony. "Vina za podobné situace je oboustranná - na přepravních společnostech i silničářích. Ti první přetěžují nákladem vozy až na maximum, ti druzí ne vždy pracují tak, aby výsledkem jejich práce byla bezpečně sjízdná vozovka. Nerovnoměrně aplikovaná sůl vytváří na silnicích při poklesu teplot ledové plochy, které značně znesnadňují jízdu," tvrdí Bedřich Suldovský, majitel dopravní firmy v Seménkovicích u Loun.
Na horách se bez soli neobejdou
Na Jablonecku platí, že tam, kde je povoleno solení silnice, totéž platí i pro chodník. Výjimku na Jablonecku tvoří území Chráněné krajinné oblasti Jizerských hor. Tam je solení zakázáno. Před čtyřmi lety po udělení výjimky ministerstvem životního prostředí se chemicky začala upravovat silnice vedoucí z Jablonce do Bedřichova. "Všem se výrazně ulevilo. Městské autobusy do té doby měly zavedenu zvláštní linku osazenou řetězy, na kterou přestupovali cestující v Janově," uvedl vedoucí hospodářského střediska ČSAD Luboš Wejnar. Podle něj jsou tak bez problému sjízdné dva kritické úseky na této trase."Stávalo se, že nám tak zůstal uvíznutý autobus s lidmi, pokud se nesjízdná vozovka ucpala," doplnil Wejnar. V lokalitě díky nesjízdnosti silnic před zavedením solení lehlo popelem rekreační středisko v Janově. "Jako jediní se k ohni dostali místní dobrovolní hasiči a malá cisterna profesionální jednotky. Voda jim ale brzo došla," vzpomněl na událost před pěti lety Jiří Kypta z Hasičského záchranného sboru v Jablonci s tím, že další vozy uvízly v dopravě komplikované navíc nehodou na několik hodin. "Díky tomu objekt vyhořel do základů," dodal hasič. Nově se od letošní zimy začalo v regionu solit i na Novou Ves. Především ve stoupání a zatáčkách vedoucích do této vysoko položené obce, to oceňují nejen místní řidiči, ale všichni, kdo tudy projíždějí.
Solení je v Klášterci nad Ohří zakázáno
V Klášterci nad Ohří je solení zakázáno. "Jednak je solení přežitkem, neboť existují druhy inertního materiálu, které ji dokáží nahradit. Hlavně ale škodí životnímu prostředí, dostává se do spodní vody, ničí fasády, povrchy komunikací, auta i oděvy lidí. Když pak rozsolená břečka do rána zmrzne, hrozí na ní více úrazů než na ušlapaném sněhu. Navíc podle metodických pokynů se nesmí u sněhové vrstvy vyšší tří centimetrů solit vůbec," vysvětluje hlavní důvody Vít Tejrovský, vedoucí odboru místního hospodářství, dopravy a životního prostředí MěÚ v Klášterci nad Ohří. Jak ale vzápětí dodává, v případě silných mrazů či mrznoucího deště se sůl v omezeném množství používá, hlavně na venkovních schodištích u zdravotního střediska a škol. Proti solení je i klášterecký starosta Václav Homolka. Podle něj jsou ale ve městě určitá riziková místa, která by se solit měla. Jedno z nich je odbočka ze silnice I/13 vedoucí městem do historického centra na náměstí Dr. Beneše. Jde totiž o prudký sestup s následným stoupáním a třemi zatáčkami v obou směrech.
Ekolog: Sůl ničí životní prostředí
Podle Mariana Páleníka, ředitele sdružení Přátel přírody, je nesmyslné solit sníh. "Ten totiž na silnici zůstane, rozdíl je jen v tom, že je slaný. Solit se má až v případě, že je na silnici nebo chodníku led. Ten by se jinak těžko rozbíjel. Sníh se dá ale odklidit. Je to sice pracné, ale v době, kdy je vysoká nezaměstnanost, by neměl být problém vytáhnout lidi z úřadů práce a nechat je sníh odklízet," řekl Páleník."Sůl ze silnic a chodníků po roztání sněhu nezmizí. Odteče, dostává se do okolní půdy, změní její slanost a vede to k úhynu travních porostů, stromů, rostlin," dodal. "Další možností, jak ošetřovat silnice, je inertní odpad podobný štěrku. Tím je možné silnice a chodníky posypat. Problém je v tom, že když svítí slunce, kamínky se zahřejí a zapadají do sněhu, takže na povrchu je opět sníh. Neříkám tedy, že se solit nemá. V některých případech to zřejmě skutečně jinak nejde. Ale mělo by se to dít s rozumem a ne nesmyslně plýtvat," dodal Páleník. Poslední dny mají silničáři v kraji napilno.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu