Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jezy na Labi by prospěly celému regionu
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Hospodářské noviny | Jiří Aster | 9. 1. 2004] [tisk]
Debata o vodní dopravě a výstavbě jezů na Labi často pomíjí problémy dopravy na česko-německém pomezí jako celku. Vytížení dopravních spojení v dopravě z Čech do Německa se odhaduje na 70 procent. Železnice podél Labe je na hranici kapacity a navíc má být na pět let, kvůli rekonstrukci v úseku Pirna – Drážďany, pouze jednokolejná. Přitom se očekává, že do roku 2015 naroste doprava na českoněmecké hranici o 137 procent (údaj ze studie pro německou vládu). To tedy znamená, že celý zvýšený objem přepravy v řádu 12 až 14 miliónů tun by měla přepravit automobilová doprava. Odborníci i politici v Německu se proto oprávněně obávají dopravního kolapsu. Otázkou totiž už nebude, jakým druhem dopravy se zboží dostane k zákazníkovi, ale zda se zboží k zákazníkovi vůbec dostane. Navíc je nutné počítat s podstatným zdražením silniční dopravy, protože v rámci preferování železniční a vodní dopravy Německo zavádí mýtné ve výši 12 až 14 eurocentů za kilometr. To je ale pouze začátek regulačního procesu, v roce 2015 by mýtné mělo podle odborných studií činit 40 eurocentů za kilometr. Samotné mýtné tedy bude dražší než dnešní cena dopravy do německých námořních západoevropských přístavů. Cena dopravy se přenese v České republice do cen výrobků, do dováženého a vyváženého zboží. Sníží se konkurenceschopnost české ekonomiky s dopadem na zaměstnanost a životní úroveň.
Částečné odlehčení by proto přineslo lepší využití labské vodní cesty, kde se přepravní potenciál pro české zboží odhaduje v rozmezí dvou až čtyř miliónů tun ročně. Pro srovnání je třeba uvést, že železnice dnes na labském koridoru dopravuje rovněž čtyři milióny tun ročně. Vzhledem k lepším ekologickým parametrům vodní dopravy oproti silniční to v případě využití vodní dopravy při omezené kapacitě železnice znamená vypustit do ovzduší pouze pětinu emisí oxidů siřičitého, uhličitého a dusíku, tedy škodlivin, kterými by nákladní automobily při nevyužití vodní dopravy na Labi zatížily životní prostředí. Právě tato fakta by měla být vzata v úvahu při hodnocení ekonomických a ekologických aspektů vodní dopravy a investic do tohoto oboru. Z dat je zřejmé, že problém využití řek pro dopravu je značně zpolitizován. Patrné to je zejména na německé politické scéně. Ovšem někteří čeští politici a hnutí tento trend s úspěchem přenášejí i na tuzemské politické kolbiště. Je to však činnost v neprospěch české ekonomiky a také ochrany životního prostředí v celém regionu. Autor je místopředsedou Krajské hospodářské komory Ústeckého kraje

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu