Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Počet obětí dopravních nehod stále roste
[plný text článku | kategorie: Nehody – ČR | Právo | Vladimír Fořt | 9. 1. 2004] [tisk]
Při porovnání s rokem 2002 se počet dopravních nehod v někdejším okrese Hradec Králové v loni téměř nezvýšil. Došlo k 3425 kolizím, ovšem následky, pokud jde o počet usmrcených, jsou doslova otřesné. Zahynulo devětatřicet osob, což je o padesát procent víc než v předchozím roce, kdy na silnicích zemřelo 26 účastníků havárií. "Mezi oběťmi nehod bylo sedmnáct řidičů, devět spolujezdců a stejný počet chodců a čtyři cyklisté. Přímo v katastru města Hradec Králové zahynuli při nehodách tři řidiči, šest spolujezdců, šest chodců a tři cyklisté, zbývající na komunikacích Hradecka. Těžce a lehce bylo zraněno 512 osob," doplnil Právu děsivou statistiku dopravní nehodovosti mjr. Lubomír Šitina z hradeckého dopravního inspektorátu.
Nevinné oběti
Z celkového stavu všech 39 smrtelných následků kolizí tak bylo třiatřicet procent chodců a cyklistů. Chodci měli účast při osmapadesáti nehodách, z nichž osmnáct přímo zavinili. Z předběžného vyšetřování ovšem zatím vyplývá, že všech devět chodců, kteří kolize nepřežili, zemřelo cizím zaviněním. Cyklisté se podíleli se na 110 nehodách, z nichž 59 zavinili. Čtyři zahynuli, ale pouze dva vlastním za viněním. Zraněno bylo 81 cyklistů, z toho 43 vlastní vinou. Pro chodce se v minulém roce zlepšila bezpečnostní situace na několika frekventovaných místech přímo v Hradci Králové. Byly provedeny stavební úpravy, vytvořeny ostrůvky, za snížené viditelnosti došlo k přisvětlení přechodů pro chodce. "A pro letošní rok jsou v plánu další akce, které by měly rovněž přispět k vyšší bezpečnosti chodců, stejně jako cyklistů," dodal policejní důstojník.
Neznalost zákona
Část chodců ovšem bezdůvodně spoléhá na to, že mají absolutní přednost na přechodech pro chodce před dalšími účastníky silničního provozu. "Je chyba, že nejsou řádně seznámeni se zákonem číslo 361/2000 Sb., zejména s pasáží týkající se chodeckého provozu. Vystavují se velkému riziko úrazu nebo usmrcení, pokud na přechod vstupují v těsné blízkosti přijíždějících vozidel, což zákon v přednosti chodců neuvádí. Řidiči totiž i při předepsané rychlosti už nemají šanci střetu zabránit," upozornil na špatný výklad zákona ze strany chodců mjr. Šitina. Posledními nebožtíky loňských smrtelných nehod na Hradecku se staly den před silvestrovsko-novoroční nocí osmadvacetiletý řidič osobního vozu Š Favorit a jeho o rok mladší partnerka z Hradce Králové. Mladý řidič škodovky vjel na přímém úseku silnice u obce Stará Voda z nepochopitelných příčin do protisměru, kde se srazil s nákladním automobilem. V něm byli při střetu naštěstí jen lehce zraněni čtyřiatřicetiletý řidič a třiadvacetiletý závozník.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu