Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dálnice do Hradce bude v roce 2006
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | MF Dnes | Ivan Macek | 10. 1. 2004] [tisk]
Už začínáme stavět další úsek, říká generální ředitel firmy Ředitelství silnic a dálnic Praha Petr Laušman. O dokončení dálnice D11, která by spojila Hradec Králové s Prahou, se mluví už čtrnáct let. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Praha Petr Laušman slibuje, že důležitá komunikace bude za dva roky hotova.
Nedaleko Kanína u Libice nad Cidlinou se začíná stavět kilometrový úsek dálnice D11 a dva železniční mosty.
"Je to jen malý úsek, ale máme připraveny další dva. Poslední povolení čekáme v nejbližších měsících. Pokud všechno půjde, bude do konce roku 2006 dálnice D11 kompletně postavená až do Hradce Králové," tvrdí Petr Laušman.
O stavbě dálnice k Hradci se mluví celá desetiletí? Jak dlouho se tato komunikace vlastně plánuje a staví?
Počátky jsou zhruba kolem roku 1937. Tehdejší plány československé dálniční sítě se však nerealizovaly. Potom se začala promýšlet až po roce 1964. D11 se staví od roku 1979. Nejdříve byl hotov úsek Praha - Jirny, později se protáhl do Třebostovic a do Libic nad Cidlinou. Část Praha - Libice jsme zprovoznili v roce 1990.
To však bylo před čtrnácti lety. Jak je možné, že se od té doby nic nepostavilo?
Příprava dálnice trvá dlouho ve všech demokratických zemích, kde se ke stavbě může každý vyjádřit a kde je nutné brát takové námitky v úvahu. Ve světě je běžné, že příprava dálnice trvá zhruba třikrát až čtyřikrát tolik než její výstavba.
U této stavby však všechno trvá trochu déle, než je zvykem.
Investorská a projektová příprava trvala přibližně čtyři roky. Pak se ale objevily komplikace, když v roce 1992 parlament přijal ekologické zákony a řada věcí se musela přepracovávat. Museli jsme například znovu posuzovat vliv stavby na životní prostředí. Taková měření se musí dělat ve všech ročních obdobích. To znamená počkat minimálně jeden rok. Další problémy následovaly.
Které?
Velkou překážkou například bylo, že v devadesátých letech ještě neexistoval takzvaný velký územní plán hradecko-pardubické aglomerace. Bez tohoto plánu nebylo možné stavět, nebylo totiž jasné, kudy dálnice povede. Velký uzemní plán existuje teprve od roku 1999, museli jsme ho zapracovat do projektů a teprve potom jsme mohli žádat o územní rozhodnutí.
Měly na to vliv i finanční komplikace související s "vládními úspornými balíčky"?
To tehdy nebylo tak podstatné. Tehdy se nemohlo stavět, protože nám chyběly náležitosti, které stanoví předpisy. Dálnice má už vyhrazené peníze ze státního rozpočtu. Navíc máme do roku 2006 zajištěnou půjčku od Evropské investiční banky. Ta pokryje asi padesát procent nákladů na tři stavby, které v republice plánujeme: dostavbu D11, část ústecké dálnice D8 a dálniční výstavbu u Olomouce. Horší potíže jsme měli s výkupem půdy a s dlouhými soudními spory s ekologickými aktivisty. Dálnice D11 v roce 1990 totiž zasáhla do Libického luhu. Její pokračování nemohlo jinde začít.
Říkáte, že příprava dálnice byla komplikovaná. Kolik věcí je nutné splnit, aby se dálnice mohla dostavět až do Hradce Králové?
Každá stavba potřebuje 52 stavebních rozhodnutí a dálnice je rozdělená na osm staveb. To znamená celkem 416 rozhodnutí. Územního řízení se týká 30 rozhodnutí a vyjádření. Probíhala však dvě územní řízení, takže jsme vyjádření a rozhodnutí potřebovali dvojnásobek. Potřebovali jsme tedy celkem 476 rozhodnutí. Naprostou většinu už dnes máme.
Hodně problémů jste měli s výkupem pozemků. O co šlo?
Někde jsme ale neznali vlastníka nebo bylo vlastníků více. Vlastníky dohledáváme v registru obyvatelstva a ptáme se na obecních úřadech nebo u sousedů, pátráme i po hřbitovech. Nevypořádaná vlastnictví se táhnou i roky. Někdy dohledáváme dědice, kteří o dědictví ani nevěděli. Pokud vlastníka známe, nemusí ještě s prodejem souhlasit. Pozemky kupujeme za státem regulované ceny. Ministerstvo financí je vloni snížilo a trvalo rok, než se situace napravila.
S kolika majiteli pozemků jste jednali?
Na trase od Libice po Hradec je celkem přes 2700 vlastníků, s každým musíme jednat a dojednáváme s nimi tři typy smluv. Kvůli zmíněným problémům s výší ceny jsme museli některé smlouvy předělávat. Celkově tak musíme uzavřít asi deset tisíc smluv. Většinu z nich už ale máme.
Jsou nějaké úseky, kde už máte všechnu půdu?
Veškeré pozemky jsme už vykoupili na obchvatu Chlumce nad Cidlinou. Stejná situace je například u mostů Olešnice a Rakousy. V obou případech už čekáme jen na jednání rozkladové komise ministerstva životního prostředí, která musí rozhodnout o odvolání ekologických aktivistů. Ta by patrně měla jednat v příštích několika měsících, ale to se obtížně odhaduje. Pokud komise námitky ekologů odmítne, začneme oba mosty i chlumecký obchvat ihned stavět.
Jak to vypadá na ostatních úsecích?
Výkup pozemků je prakticky v závěrečné fázi. Tam, kde jsme se s vlastníky nedohodli, se zpravidla jedná o řešení dědictví a vyvlastnění. Tři stavby z osmi jsou pozemkově vypořádány a připraveny, jednu stavbu - kilometrový úsek a dva mosty - jsme začali už v prosinci. Další stavba je těsně před dokončením pozemkového vypořádání.
Kde je teď naopak situace nejsložitější?
Na posledních deseti kilometrech dálnice před Hradcem Králové. Tam sice nemáme žádné problémy s ochranou přírody a všechny ostatní náležitosti jsme už také vyřídili, ale stavbě brání skupina ekologických aktivistů. Situaci komplikuje výkup pozemků.
Máte asi na mysli oněch sedmašedesát spoluvlastníků.
Ano. V blízkosti Hradce prodal jeden majitel před časem část svého pozemku těmto lidem. Těch je nyní už jen čtyřiašedesát, ale problém trvá. Podle zákona totiž musí každý před odprodejem nejprve nabídnout svůj podíl spoluvlastníkům. Někteří budou trvat na předkupním právu. Odkup se může táhnout donekonečna.
Jak to budete řešit?
Jediným řešením je vyvlastnění pozemku a o tom se už jedná. Až budeme mít ke všem pozemkům na trase potřebná práva, můžeme okamžitě začít stavět.
V této chvíli začínáte stavět dva mosty a kilometr liniové stavby. Jak drahý je kilometr dálnice?
Kilometr dálnice stojí kolem 230 milionu korun, kilometr mostní vozovky přijde zhruba na 700 až 900 milionů korun. Všech osm úseků dálnice z Libice až do Hradce Králové měří dohromady 48 kilometrů. Celková cena se dostane zhruba na jedenáct miliard korun.
Kdy počítáte, že budete hotovi?
Pokud všechno půjde dobře a začneme stavět v nejbližší době i jinde, předpokládám, že se dálnice dostane k Hradci Králové do konce roku 2005. Zčásti to bude ale jen jeden proud. Celá dálnice bude hotová o rok později, na konci roku 2006.
Jak vypadá situace u Hradce Králové?
U Hradce Králové už máme přijaté územní rozhodnutí, probíhá výkup pozemků a příprava stavebního řízení. Problémy s výkupem tu nejsou, protože Hradec je velké město a půda v jeho blízkosti je drahá. Majitelé nám ji prodávají vcelku ochotně. Zároveň v této době už připravujeme dokumentace ke stavebnímu řízení. Předpokládám, že do roka získáme stavební povolení.V jednom úseku to bude asi koncem roku, ve druhém o něco později.
Kdy začnete u Hradce Králové s výstavbou?
To je ještě otevřená otázka. O financování se zatím prakticky nejednalo. Státní rozpočet teď moc peněz nemá. V každém případě to nebude před dokončením dosavadních úseků, to znamená před koncem roku 2006.
Jak vypadá diskuse o pokračování stavby od Jaroměře k polské hranici?
Napojení čtyřproudé komunikace na polskou sít už máme dohodnuto. Brzdí nás však to, že ještě neexistuje velký územní plán Náchodska a Trutnovska. Proto zatím nevíme, kde se bude stavět. Připravujeme pouze dokumentaci k posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Jiné věci zatím dělat nemůžeme, protože bychom mrhali prostředky.
Hradecký kraj tlačí na to, aby se plánovaná rychlostní komunikace do Polska změnila na dálnici. Je to nutné?
Je to možné. Můžeme stavět rychlostní komunikaci i dálnici. Může to však být i rychlostní komunikace, která bude mít parametry dálnice. Rozdíl je minimální. Dálnice má jen o něco širší odstavný pruh. Podstatné je, aby se včas podařilo připravit velký územní plán.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu