Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Doprava na Přerovsku zlevní
[plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | MF Dnes | Roman Helcl a Michal Šverdík | 12. 1. 2004] [tisk]
Systém má omezit počet osobních aut na silnicích a přilákat lidi do veřejné přepravy. Od ledna by se lidem na Přerovsku mělo cestovat pohodlněji a levněji. Tento region se totiž připojil k Integrovanému dopravnímu systému Olomouckého kraje. Zavedení nového systému na Přerovsku umožňuje všem cestujícím využívat autobusy městské, příměstské a dálkové dopravy na jednu jízdenku. "To znamená, že kdokoliv může jet například z Oseku do Lipníku, tam přestoupí na dálkový autobus do Hranic a v Hranicích pojede městskou dopravou k poště. A to vše na jednu jízdenku," vyjmenovává výhody Zdeněk Černý, vedoucí obchodní oblasti firmy Connex Morava, která provozuje autobusovou dopravu v regionu. Tím však přednosti nekončí. "Například měsíční jízdenky budou přenosné. Takže ráno na ni může jet otec do práce, odpoledne manželka na nákup a večer dcera třeba do kina. Cena je přitom velmi rozumná a výrazně levnější než počet jednotlivých jízd za den," pokračuje Zdeněk Černý. Nový systém, ke kterému nyní na Přerovsku přistoupili, si klade za cíl co nejvíce omezit počet osobních aut na silnicích a přilákat lidi na výhody veřejné přepravy. "Doufáme, že to bude šetrnější k ekologii, uvolní to cesty a přecpaná parkoviště v centrech," slibují si od nového projektu starostové obcí a měst.
Cestující jsou překvapeni
Oslovení cestující většinou o novém dopravním systému nevěděli. Hrstka těch, která s ním byla seznámena, si jej pochvalovala. "Je to zvláštní. Všechno okolo se zdražuje, a tady se zlevňuje," podivovala se žena z Hranic. Špatnou informovanost přiznávají také pracovníci dopravních společností. "Města se na tom dohodla až na poslední chvíli, takže se všechny informace začaly zveřejňovat až na poslední chvíli. Zatím jsme vytiskli asi osm tisíc letáků, které se rozdávají v autobusech, a část informací jsme inzerovali rovněž v tisku," přiznává Černý ze společnosti Connex Morava, který neskrývá rozpaky nad tím, zda se celý systém podaří finančně utáhnout.
Tarify vystřídaly zóny
Zavedení nového integrovaného dopravního systému na Přerovsku změnilo rovněž tarif jízdenek. Cena lístku se již nevypočítává z toho, kolik cestující ujede kilometrů, nýbrž z počtu zón, v nichž se pohybuje. Do každé zóny je nyní nově zařazena jedna obec či město nebo více obcí a jejich místních částí. Cena jízdenky je pak stejná uvnitř každé zóny, například v zóně 51 - Přerov se cena neliší jak na linkách MHD, tak i na linkách příměstských, patřících do této zóny. Tarif se zvyšuje pouze přejetím do jiné zóny. "Když si někdo koupí jízdenku z Přerova do Lipníku a v Lipníku se rozhodne, že bude chtít pokračovat třeba do Týna nad Bečvou, už si nemusí kupovat další jízdenku. Ta mu totiž platí ve všech částech zóny, do které přicestoval. Musí si jen zjistit, která města a obce patří do příslušných zón," vysvětluje pracovnice z oddělení informací na přerovském autobusovém nádraží. Předplatní jízdenky včetně měsíčních do všech zón lze zakoupit zatím pouze u řidiče.
V Přerově na autobusovém nádraží prodávají totiž jen jízdenku do zóny Přerov a okolí. Jediným nedostatkem nového dopravního systému je to, že mezi zastávkami, kam nevede přímá linka, zůstane zachován stávající způsob odbavení. To znamená, že na každou linku je nutné si zakoupit jízdenku zvlášť. Například při cestě z Přerova do Jindřichova je nutné si zakoupit jízdenku z Přerova do Hranic a dále z Hranic do Jindřichova. Lidé, kteří žijí na hranicích dvou zón, nemusejí mít obavu, že budou platit za jízdné víc peněz. V sousedních zónách, které se prolínají, jsou totiž takzvané hraniční zastávky. Lidé, kteří z nich cestují do obou směrů, pak platí, jako kdyby se pohybovali jen v rámci jedné zóny.
Postupně se připojí všechny bývalé okresy
Integrovaný dopravní systém, který kromě Přerovska funguje již také na Jesenicku a Šumpersku, plánuje hejtmanství rozšířit na celém území kraje a v průběhu roku do něj hodlá zapojit i železnici. Pro lidi by to znamenalo, že si na cestu například do krajského města budou kupovat pouze jeden lístek, i když pojedou autobusem, vlakem a nakonec i městskou hromadnou dopravou. Státní správa navíc slibuje, že zároveň ušetří peníze, protože autobusové a vlakové spoje nebudou jezdit paralelně na podobných trasách a v podobných časech. Podle zákona musí hejtmanství zajistit a dotovat cestování do práce, k lékaři a do školy. "Do integrovaného dopravního systému je od letoška zapojeno celé území okresů Jeseník a Šumperk včetně dopravy na železnici Desná. V průběhu roku zapojíme i Prostějovsko a Olomoucko. Na konci by měl integrovaný dopravní systém zahrnout veřejnou linkovou dopravu, městskou hromadnou dopravu a také železnici," uvedl náměstek olomouckého hejtmana Ivan Kosatík. Na cestování do práce, do školy a k lékaři dá v příštím roce Olomoucký kraj sedm milionů tři sta tisíc korun. Tuto sumu předminulý týden schválilo krajské zastupitelstvo.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu