Integrovaná doprava způsobila v Podolí rozhořčení [plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | Právo | Jan Chmelíček | 13. 1. 2004] [tisk] Lidé chodí kilometry pěšky. Značnou vlnu nevole vyvolává systém integrované dopravy (IDS) v okolí Brna u obyvatel Podolí. "Vždycky mělo Podolí přímý spoj do Brna. A teď tohle! Jestlipak ti radní, co to na kraji rozhodli, sami zkusili jet pět kilometrů skoro půldruhé hodiny? Koho myslíte, že na podzim rozhodně nebudeme volit?" Takové odpovědi zaznívaly v pondělí na zastávkách v Podolí a na přestupní křižovatce u Bedřichovic na otázku Práva, jak jsou lidé spokojeni s IDS. Zvlášť u těch, kteří šlapali od Bedřichovic do Podolí raději pěšky, než by hodinu čekali na další autobus linky 151, když jim ten předchozí právě integrovaně a koordinovaně ujel, vyvolávala otázka amok. "Vyzkoušela jsem to v obou směrech, ale toto cestování se spíš podobá zápasu o přežití. Nedalo se pořádně lidsky ani nastoupit, ani vystoupit. Napříště jsem zvolila spoj 151 do Líšně a odtud pak jedu tramvají. Cestování je příjemné, ale trvá o 30 minut déle," říká Libuše Vlachová. "Tento spoj je v porovnání s předchozím neuvěřitelná zlodějna," komentuje Jaroslav Fidrmuc a není sám. Občané jsou vrcholně rozhořčeni, že pro ně IDS zdražil dopravu do pět kilometrů vzdálené městské části Brno-Slatina ze čtyř na 13 korun, ale hlavně že zrušil přímé spoje a nutí je k přestupování. Cestování se protáhlo a zkomplikovalo
Dřív jezdil autobus přes Podolí do Slatiny a dál na nádraží Zvonařka za 15 až 25 minut. Dnes jezdí ze Zvonařky kolem Podolí linka 701 s konečnou v Pozořicích a 702 s konečnou ve Viničných Šumicích v intervalech 5 až 30 minut, ale do Podolí nezajíždí. Zajížďka by činila asi dva kilometry od hlavní silnice. Podolí je nyní na Brno napojeno okružní linkou 151 Kobylnice-Líšeň. Ta jezdí ve špičce jednou za 30, mimo špičku za 60 minut a o víkendu šestkrát za den," informuje Vladimíra Voroninová a připomíná, že Podolí je tak napojeno na konečné body brněnské městské hromadné dopravy, jež jsou od centra mnohem dál než obec sama. "Cesta do Brna nyní trvá přes Líšeň až 80 minut, přes Šlapanice až 50 minut. Když k tomu připočtete dva přestupy, nedivte se, že se teď vesnice podobá rozzuřenému vosímu hnízdu. Lidé mají problém stihnout zaměstnání, vyzvednout děti ze školky," konstatuje Voroninová. Jak potvrdila starostka Vlasta Pavlíková (nez.), nejhorší je však skutečnost, že autobusy linky 151 nečekají na přípoje linek 701 a 702 od Brna a naopak, směrem do Brna ráno nepoberou občany Podolí, protože jsou nacpané k prasknutí.
"Denně dostávám řadu stížností. Příští týden je chci odnést na kraj, vysypat na stůl a žádat informaci, co s tím chtějí dělat. Zvláště když jsem z úst představitelů společnosti Kordis slyšela, že případné nedostatky budou operativně odstraněny do 48 hodin," říká starostka a ukazuje horu korespondence, ve které nechybějí ani jízdenky IDS. Lidé žádají vrácení části peněz, protože museli jít do obce od křižovatky u Bedřichovic pěšky, když jim ujel spoj a nechtěli čekat hodinu na mrazu. Starostka uznává, že sama myšlenka integrovaného dopravního systému je dobrá. Pro občany její obce však znamenala zdražení jízdného o 325 procent a mimořádné komplikace při každé cestě. Co je platné, že obcí nyní projíždí denně 42 autobusů, když jedou tam, kde je nikdo nepotřebuje. Přímo k hranicím Brna do Slatiny nejede žádný, ačkoli právě tam směřuje většina ze zhruba 320 občanů dojíždějících denně do práce. Starostka: IDS připraven amatérsky
Spuštění IDS bylo podle starostky připraveno amatérsky. Řidiči autobusů nejdřív lidem zastavovali u domů, když vycházeli na ulici, později někdo umístil alespoň jeden otlučený stojan autobusové zastávky směrem do Líšně, na bedřichovické křižovatce ještě ani v pondělí 12. ledna nebyl jízdní řád. "Jízdní řády sice s přestupy počítají, ale v praxi chybí mezi řidiči jednotlivých navazujících spojů jakákoli koordinace. Tak lidé čekají na mrazu a potmě u Bedřichovic, přebíhají vozovku na nebezpečné křižovatce bez označení přechodů. Divím se, že policie mohla s tímto umístěním přestupního uzlu souhlasit. Až se něco stane, bude jeden házet odpovědnost na druhého," přibližuje starostka hlavní výhrady občanů, ale i svoje vlastní poznatky.