Na obchvatu se hraje o poslední povolení [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5, Děti Země | Právo | Ivan Blažek | 13. 1. 2004] [tisk] Odpor ekologů ani dotčených obcí na posledních kilometrech střední části dálničního obchvatu zřejmě nehrozí. O stavební povolení pro zbytek obchvatu Plzně - jediný úsek, na kterém se ještě nezačalo ani kopat - požádalo v pondělí Ředitelství silnic a dálnic. Jedná se o zhruba dva a půl kilometru dálnice ve střední části obchvatu v blízkosti obce Štěnovice. "Věřím, že povolení dostaneme v březnu," řekla Právu hlavní inženýrka stavby obchvatu Marie Nádvorníková z Ředitelství silnic a dálnic, která neočekává, že by se někdo v rámci stavebného řízení odvolával. "Ekologičtí aktivisté z Dětí Země již dříve oznámili konec svých aktivit v této kauze a žádný odpor neočekáváme ani ze strany dotčených obcí," podotkla. Ať je to rychle
Štěnovice a Útušice, které v minulosti proti schválené variantě obchvatu bojovaly, složily zbraně poté, co trasu dálnice definitivně potvrdil soud a investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic, projevilo ochotu k některým ekologickým ústupkům v projektu. "Teď nám jde hlavně o to, aby se obchvat dokončil co nejrychleji," potvrdil štěnovický místostarosta Oldřich Havlíček (nez.). Doprava na v prosinci provizorně spuštěném obchvatu Plzně je totiž v chybějící střední části převedena na silnici druhé třídy, která obě obce jen těsně míjí. "Projevuje se to hlavně na zvýšené hlučnosti, auta jsou slyšet v každou denní hodinu, ať jste ve Štěnovicích kdekoliv," podotkl Havlíček. Jak však dodal, díky nově vybudované kruhové křižovatce, která řeší průjezd přes provizorní trasu obchvatu, nemají místní řidiči problémy s vyjížděním z obce. Celý střední úsek obchvatu měří tři a půl kilometru a kromě zmiňované 2,5kilometrové části dálnice, o níž se nyní hraje, je jeho součástí i skoro čtyři sta metrů dlouhý tunel skrz vrch Valík a ještě o sto metrů delší most přes řeku Úhlavu. Zkracování termínů
Stavba těchto objektů, z nichž tunel je nejnáročnějším prvkem na celém obchvatu, začala již loni na podzim. "Celá dálnice bude komplexně dodělaná na konci roku 2006," připomněla Nádvorníková. Na celém obchvatu západočeské metropole je zatím zcela hotovo jen 8,5 kilometru mezi Sulkovem a Útušicemi. Na zhruba stejně dlouhém úseku mezi Ejpovicemi a Černicemi je provoz svedený na dálnici dokončenou jen v polovičním profilu a právě v tomto úseku již přišli při dopravních nehodách o život čtyři lidé. "Původní termín pro úplné dohotovení této části byl letošní říjen, ale teď to vypadá, že se jí snad podaří zcela zprovoznit už do července," uzavřela Nádvorníková.