Místo lokálek má lidi vozit autobus [plný text článku | kategorie: Veřejná regionální doprava – ČR, Železniční doprava – ČR | MF Dnes | Milan K. Osvaag | 14. 1. 2004] [tisk] Návrh zástupce hejtmana Foldyny poslat cestující drah na silnice získal na ministerstvu dopravy podporu. Mnohými lokálkami se letos lidé mezi severočeskými vesnicemi podle všeho svezou naposledy. Zástupce hejtmana Jaroslav Foldyna představil svou vizi změn v dopravě na území Ústeckého kraje a Českým drahám doporučuje, aby místo málo využívanými vlakovými spoji vozily své zákazníky autobusem. I když krajský úřad nemůže Českým drahám přímo nic nařizovat, má v ruce mocný argument: peníze. ”Zákazníkem je kraj, který dopravu platí. Pokud řekne, že nám na některou trať nebude připlácet, museli bychom ji provozovat sami, případně jednat o jejím pronájmu. Abychom dotovali trať, která si na sebe nevydělá, je asi nereálné,” uvedl náměstek ředitele ústecké pobočky Českých drah pro osobní přepravu Petr Hinterholzinger. Na výměně vlaků za autobusy by nejvíce ušetřil právě krajský úřad. Podle Lenky Jelačičové z krajského odboru dopravy přispívá na jeden kilometr, který vlak ujede, 23,52 Kč. I ta nejvyšší dotace, kterou úřad poskytuje na autobusových linkách, je přitom o dvě koruny padesát haléřů na kilometr nižší.
Jaké jsou náklady na jednotlivé železniční trati, bude krajský úřad vědět v druhé polovině roku a v tu chvíli také bude podle Jelačičové možné odhadnout, kde by mohly autobusy místo vlaků jezdit. Návrh již získal podporu i na ministerstvu dopravy. ”Je to jedna z možných cest dalšího vývoje Českých drah,” prohlásil včera po jednání s Foldynou náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, který zároveň stojí v čele dozorčí rady Českých drah. Kraje objíždí právě proto, aby získal podklady pro další strategii rozvoje firmy. Kocourek přitom v prosinci jednal v Německu o zvyšování počtu malých tratí přes hranice a Foldynův plán by pro místní trati mohl naopak znamenat úplný zánik. ”Pokud by se tratě rušily, považoval bych to za osobní prohru,” nepřipouští si takovou možnost Kocourek.
Na severu Čech již v minulosti některé ztrátové tratě zanikly. Spolky, které se ujaly jejich záchrany, však ukázaly, že zbytečně. Například trať do České Lípy byla zrušená v roce 1979 a v roce 1997 na ní obnovil Klub přátel lokálky v České Kamenici víkendový provoz. Vlaky jsou plné turistů. ”Uvažujeme o celotýdenním provozu a budeme se zajímat i o privatizaci jiných tratí,” uvedl Pavel Kříž z Klubu přátel lokálky v České Kamenici. ”Pokud by se podařilo protáhnout koleje do Práchně, lokálka by si na sebe bez problémů vydělala,” poznamenal. Proti snaze poslat místo vlaků do vesnic autobusy se zatím nikdo neozval. ”Asi by se nás to nedotklo. Možná, že by byl autobus zastavující uprostřed obce pro naše obyvatele lépe dostupný než vlak, za kterým musí na nádraží,” prohlásil starosta Libouchce Jiří Štěrba. Neprotestují ani ekologové. ”Možná, že by v některých lokalitách byl autobus k přírodě šetrnější než motorový vlak. Tyhle tratě totiž nejsou elektrifikované,” řekl včera Marian Páleník z ústeckého spolku Přátelé přírody. Zrušené trati
* Lokálka z České Kamenice do České Lípy (1979) nyní provoz o víkendech
* Trať Most – Vrskmaň – Otvice (polovina 80. let)
* Velké Březno – Zubrnice – Úštěk (1993) - nyní muzeální železnice