Silnicím hrozí kolaps [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Vít Lukáš | 14. 1. 2004] [tisk] Němci přiškrtí železnici, dopravu lodí brzdí voda, skončí i RoLa. Hraniční přechody brzy možná zavalí kamiony. Většina zboží směřujícího do Evropy přes hranice kraje, by mohla jet pouze po silnici. Německo totiž uvažuje o tom, že v roce 2006 uzavře na devět měsíců železnici mezi Pirnou a hranicí. Tedy část nejdůležitější železniční trasy mezi Prahou a Berlínem, kudy směřuje většina nákladní dopravy na trhy EU. Zboží se nedá vozit ani na lodích, protože v Labi je dlouhodobě málo vody. Němci chtějí celý úsek zmodernizovat. "Jednáme s německou stranou, aby železnici nezavírala úplně a rekonstruovala ji za provozu," uvedl včera náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. I tak by ale část nákladů směřujících po dráze musela jít přes jiné železniční přechody, nebo by se přesunula na kamiony. "Tento směr je náš nejplnohodnotnější přechod se SRN," upozornil Kocourek. Dodal, že v roce 2006 má padnout i systém RoLa, který umožňuje část kamionů přepravit po železnici, čímž se uvolňují přetížené přechody.
Pomoci nemůže ani vodní doprava, která stojí na pokraji krachu. V Labi je tak málo vody, že lodě již od června zůstávají v přístavech. "Prodělali jsme přes 100 milionů. Abychom vůbec přežili, propustíme devadesát zaměstnanců," uvedl člen představenstva ČSPL Miroslav Šefara. Ministerstvo dopravy sice chce začít v roce 2005 se stavbou jezu v Prostředním Žlebu, který by zlepšil plavební podmínky na Labi, ale ten nebude hotový včas. S jezem navíc nesouhlasí ekologové ani ministerstvo životního prostředí. Bývalý ministr dopravy Jaromír Schling ale na konci minulého roku ve sněmovně protlačil zákon, který neumožňuje ministerstvu životního prostředí stavbu vetovat tím, že mu nedá výjimku ze zákona o ochraně přírody. A tu ministerstvo dát nechtělo, protože se mu stavba jezů zdála být neekologická. "My doufáme, že zákon projde Senátem a prezident jej nevetuje. O vodní dopravě má také v nejbližších dnech jednat vláda, která má stavbě dát prioritu," tvrdí Kocourek. Stavba jezů by podle něho měla stát asi šest miliard korun. "Jako subdodavatelé by se na ní mohli podílet i firmy z regionu a jejich účast by tvořila asi třetinu z celkové sumy," uvedl předseda Krajské hospodářské komory Jan Horák.
Mnohé firmy v kraji na splavnění čekají jako na smilování. "Zájem dopravovat po vodě je velký. Je to nejen nejlevnější, ale i nejekologičtější. Jedna loď je čtyřicet kamionů, které nekouří na silnicích a nemohou způsobit žádnou dopravní nehodu," řekl náměstek hejtmana Jaroslav Foldyna. Tvrdí, že pokud firmy budou muset využívat drahé kamiony, budou svým zaměstnancům dávat nízké mzdy nebo budou propouštět, aby jejich výrobky byly v Evropě konkurenceschopné. "Je to jednoduché. Drahá doprava znamená malý rozvoj firem a nezaměstnanost, levná doprava nová pracovní místa," řekl Foldyna. Dodal, že před několika dny se objevil i investor, který by na jezy chtěl osadit turbíny a vyrábět zde elektřinu. Zájem firem o lodní přepravu potvrzuje i obchodní ředitel lovosické Lovochemie Miloslav Spěváček. Společnost by podle něho chtěla velkou část zboží dopravovat po vodě, ale nemůže. "Po splavnění Labe voláme již dlouhou dobu. Bylo by to pro nás výhodné," prohlásil. Podle mluvčího ústecké Spolchemie ale jejich firma již vodní dopravu přestala využívat. "Nehromadíme zásoby surovin, které dříve pluly po vodě. Využíváme kamiony a železnici a vozíme je každý den," vysvětlil. Pokud by opravdu Němci železnici zavřeli, znamenalo by to pro severočeské firmy katastrofu. "Víme o tom zatím jen neoficiálně. Pokud bude zavřená, doufáme, že české i německé dráhy přijdou s nějakou alternativou. Ta musí být hlavně flexibilní, jinak to bude znamenat velké problémy. Pro všechny zdejší exportéry," řekl Spěváček. V totéž doufá i ústecká chemička. "Doufáme, že České dráhy přijdou s nějakým řešením," uvedl Rytíř. PŘEPLNĚNÉ HRANICE
* v roce 2006 chce SRN rekonstruovat železniční trať od hranic do Pirny
* vlaky buď pojedou jinudy, nebo zboží převezou kamiony
* v roce 2006 přestane fungovat i RoLa