Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Ze zpoždění staveb viní ministr aktivisty
[plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Děti Země | Hospodářské noviny | Pavel Baroch, Vladimír Kaláb | 14. 1. 2004] [tisk]
Stejné protesty jako dnes se podle novely stavebního zákona už nebudou moci opakovat. Čtyřleté zpoždění dostavby tuzemské silniční sítě způsobily podle ministra dopravy Milana Šimonovského kromě nedostatku peněz i průtahy se zahajováním staveb. "Deset let se připravovala dálnice D8 kolem Ústí nad Labem kvůli protestům ekologických aktivistů. Na dálnici D11 u Hradce Králové budeme muset, i když neradi, potřebné pozemky vyvlastnit. Aktivisté, kterým patří několik metrů pozemků, nechtějí komunikovat," uvedl ministr. V současnosti může kdokoliv protestovat proti stavbě při územním řízení. Když se jeho protesty zamítnou, může je zopakovat při jednání o stavebním povolení. Opakování stejných připomínek, které podle ministra přípravu staveb zdržuje, by měla odstranit novela stavebního zákona. Ta se připravuje a na podzim by se měla dostat do parlamentu. Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země pokládá za absurdní, že někdo kritizuje občanská sdružení či majitele pozemků za to, že postupují podle platných zákonů. "Když se obžalovaný u soudu odvolává proti rozsudku, také ho nikdo nekritizuje, že se kvůli němu proces vleče. Oprávněně se kritizují pomalé soudy a mnohdy i nekvalitní práce vyšetřovatelů," říká Patrik. Chyba je podle něj na politicích, kteří slibují voličům, že rychle postaví dálnici, i když vědí, že jde o složitou stavbu. Dalším viníkem jsou podle Patrika úřady, které pracují s nedokonalými podklady a rozhodování o stavbě samy protahují. "My máme na vyjádření vždycky jen několik dní," upozorňuje Patrik.
Unionistický poslanec František Pelc soudí, že občanská sdružení nevystupují ve správních řízeních vždy férově. "Nepokládám ale za správné řešení, že je úplně vygumujeme," říká Pelc, podle něhož je řešením upřesnit pravidla správních řízení a zároveň zlepšit práci úředníků, kvůli nimž se plánované stavby mnohdy protahují. Občanská sdružení jsou trnem v oku i místním politikům. "Jakým právem pár desítek aktivistů třeba z jižní Moravy brání, aby se zlepšil život desítek tisíc lidí v regionu," uvádí hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc. Problémy stavbaři čekají i na moravskoslezské dálnici D47, která se má dokončit do roku 2008. "Máme zprávy, že v trase dálnice aktivisté objevili vzácná ptačí hnízdiště," řekl ministr Šimonovský. Ptačí území u Ostravy ale mají být podle požadavků Evropské unie zařazena do významné evropské soustavy zvláště chráněných oblastí Natura 2000.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu