Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Ad jezy na Labi
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Děčínský deník | Petr Andráš | 15. 1. 2004] [tisk]
Po přečtení článku od pana Šefary v páteční příloze Děčínsko v rubrice Napsali jste nám se mě však zmocnil takový vztek, že jsem se i já musel zapojit do debaty. Nevím totiž, zda je schopen pan Šefara a všichni jemu podobní uvědomit si jednu maličkost. Ti "tzv. ochránci přírody" jak je rádoby posměšně nazývá (ještě vtipnější je určitě Mr.Topolánek se svými "Baťůžkáři"), se snaží zachránit všechny naše zadky, dokonce i ty jejich, před takovou banalitou, jakou je třeba ztráta schopnosti udržet život na naší planetě. Panu Šefarovi jistě k životu stačí jeho kancelář, počítač a hromada papírů. Pak už je pro něj důležitá jenom a pouze ekonomická prosperita, peníze a nasycení hladových žaludků.
My ostatní, kteří máme v hlavě i něco jiného než čísla a ekonomické ukazatele však chápeme, že člověk musí i dýchat a k žití je třeba i pitné vody, a že tyto maličkosti by bylo dobré zachovat i pro příští dny, měsíce, roky a troufám si říci i pro příští generace, ač je to dnes myšlenka už poněkud odvážná. Ne nadarmo se říká, že stokrát nic umořilo vola a takových maličkých, nepodstatných "nicek", za jakou pan Šefara jistě považuje i jezy na Labi, už lidé matce přírodě uštědřili určitě více než oněch pověstných "sto". O tom se ti "Baťůžkáři", nebo tzv. "ochránci přírody" snaží přesvědčit i ekonomy, ale spíš jsou těmi pověstnými voly umořeni už sami. Ono to povodněmi či suchem zmítané Labe také není samosebou a zase se tady bude napravovat následek místo příčiny, která se nazývá třeba meliorace, vysušování bažin, odvodnění polí nebo luk, betonování koryt řek a potoků a mnoho dalších.
Nyní bych se však obrátil i k několika ekonomickým faktům, kterým pan Šefara určitě rozumí, ale které taktně pominul a řekl jen to, co se mu hodilo. Zmiňuje se na jedné straně, že bráněním vodní dopravě vytlačujeme náklad na kamiony na silnice a na straně druhé je zcela protismyslně rozradostněn, že konečně skončila ekologicko-ochráncovská kauza D8 s výsledkem: "Dálnice se stavět bude". Uvědomuje si vůbec, že v tomto případě ekologové stáli i když nechtíc na jeho straně? Co se stane, až se D8 dostaví? Myslí si snad pan Šefara, že to pomůže jeho vodní dopravě nebo našemu regionu, jak nám tvrdili např. i ústečtí zastupitelé v čele s Jaroslavem Foldynou? Leda houby, kamiony jsou v současné době velmi omezovány propustností hraničního přechodu Cínovec a úzkou silničkou k němu, v zimním období prakticky nesjízdnou. Co však získají kamiony dostavbou dálnice? Několikanásobně vyšší propustnost, celoročně téměř bezproblémovou sjízdnost a po chystaném zrušení hraničních přechodů se vstupem do EU nabídnou zákazníkům podmínky, kterým plavba ani železnice nebude schopna konkurovat. Však už je naplánováno, že po její dostavbě skončí přeprava kamionů po železnici mezi Lovosicemi a Drážďany, tedy známé RO-LA, kterou personálně i strojově zajišťuje z 50% děčínské lokodepo, čímž dojde ke snížení potřebného počtu strojvedoucích zde. Jak na tom bude stále ještě po socialisticku pěkně dotacemi udržované ČSPL se svým archaickým parkem, zcela neschopným rychlejšího pohybu, je nasnadě, vždyť rychlost přepravy svého zboží dnes preferují všichni.
A jak to s nimi i jinak může dopadnout v případě dokončení onoho díla na Labi může tak trochu navodit i tato vyhlídka: Pokud se Labe stane bezproblémově splavné až do vnitrozemí, proč nepřepravit zboží raději rovnou až do Prahy (samozřejmě loděmi Pražské plavební společnosti) a postavit tam velkolepé překladiště zboží, třeba se známým odkazem na to, že to EU vyžaduje? Pak můžeme z překladiště v Děčíně - Loubí udělat třeba skanzen pro turisty, nebo možná i další, pro Děčín tolik potřebný autosalon? Myslíte si že jsou to plané žvásty? Tak jenom pro dokreslení mých slov zase jeden příklad pražské podpory zaměstnanosti v menších regionech v praxi a také z děčínského lokodepa. Dosud všechny mezinárodní vlaky osobní přepravy na trati Praha - Dresden zajišťuje depo Děčín. Od poloviny t. r. se počítá s nasazením nejnovějších jednotek "Pendolino" prozatím na jednom vlaku kategorie EC na této trati a kdo myslíte, že bude personálně zajišťovat jejich vozbu? BINGO!!! Ano, bude to depo Praha. A jakmile se jednou chytnou drápkem, už se nepustí, právě naopak a budou tlačit na pilu, dokud nás o tyto lukrativní vlaky nepřipraví úplně. Takže přemýšlím, pane Šefaro, zda jste se náhodou taky nechytil nějakým tím drápkem pro změnu např. třeba v Pražské plavební společnosti a nestalo se Vaším novým cílem utopit ve zvýšené hladině Labe přístav Loubí a pohříchu možná i tu Vaši ČSPL Děčín. Rozhodně byste s takovým přístupem nebyl v naší republice první, že?

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu