Obce Českého ráje straší dálniční zákon [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Rychlostní silnice – R35 | Právo | Vladislav Prouza | 15. 1. 2004] [tisk] Starostové z devíti radnic považují návrh za šitý na míru dopravní a stavbařské lobby. Obavy ze zákona o dálnicích, otevírajícího vrátka kontroverzní severní variantě rychlostní komunikace R35 napříč Chráněnou krajinnou oblastí (CHKO) Český ráj, zmobilizovaly devět zdejších obcí. Návrh zákona, který zohledňuje veřejný zájem při výstavbě konkrétních sedmnácti silničních úseků před vlastnickými právy, považují starostové těchto obcí za šitý na míru lobby dopravců a tuzemských stavbařů. "Zákon omezuje vlastníky nemovitostí, které mohou být prakticky do dvou měsíců vyvlastněny. Konkrétně poskytuje prostor vyvlastnit pozemky prakticky kdekoliv v koridoru R35, jejíž trasa není doposud stanovena. Nedovedeme si představit budoucí náhradu škod způsobených nesprávným postupem úředníků," charakterizovala na středeční tiskové konferenci v Turnově obcemi napadený zákon Markéta Kovaříková z občanského sdružení SOS Český ráj. "Obsahem navrhovaného zákona jsem znepokojen. Kategoricky odmítám silnici R35 středem Českého ráje. Přijatelná je o pouhých 14 kilometrů delší jižní varianta kolem CHKO," podotkl parlamentní poslanec František Pelc (US-DEU).
Strach obcí ze zákona obecně přibližujícího Českou republiku Evropské unii vyplývá z reálné možnosti konce Českého ráje jako turistického centra i jedinečné přírodní lokality. "Pro lidí, kteří zde žijí z turistického ruchu, by to byla tragédie. Těžko by sem někdo jezdil pozorovat dálnici," přiblížil obavy živnostníků Roman Rákosník. Stavbu komunikace R35 srdcem CHKO navrhovaný zákon přímo neurčuje, ovšem ani nevylučuje. "Český ráj by betonový val rozdělil na dvojici odlišně se vyvíjejících území, která by mezi sebou ztratila přirozený kontakt. Skalní město by ztratilo šanci skončit v seznamu UNESCO," popsala důsledky severní R35 ředitelka CHKO Český ráj Lenka Šoltýsová. Severní kontroverzní variantu R35 před jižní donedávna otevřeně prosazoval Liberecký kraj, kterému může rychlostní komunikace středem CHKO přinést prostředky na dočasná pracovní místa a zisky místních firem. Návrh kompromisního jižního úseku kolem Mnichova Hradiště rychlostní komunikace naopak větší částí zasahuje do Středočeského kraje. "Zastupitelé Libereckého kraje pod nátlakem veřejnosti sice od severní varianty dočasně ustoupili, ale pod pokličkou to vře. Olej do ohně přilili poslanci návrhem dálničního zákona," charakterizoval situaci starosta Rovenska pod Troskami Pavel Koldovský (nez.). "Situaci by vyřešilo, kdyby se Mnichovo Hradiště stalo součástí Libereckého kraje," dodal s nadsázkou Koldovský na adresu lobbistických zájmů obou sousedních krajů.